NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick anmärkning på båda hjullager fram på min v50.
Beställde lager från Skruvat.se.
Demonterade spindlarna och åkte in till mekonomen så de fick pressa ur de gamla lagren och pressa in de nya.
Monterade och besiktade. Den gick igenom men besiktningsmannen tyckte den kändes lite glapp på ett hjul.
Den gick iallafall igenom. Nån vecka senare slutade abs funka och ett skrapande rasslande ljud från framvagnen började höras.
Ljudet blev starkare efter nån vecka och idag när jag demonterade hjulen upptäckte jag att det ena av de nya lagren var helt slut och det andra rejält glappt.
Två nya lager alltså! :-o
Demonterade återigen spindlarna och for in till mekonomen. Nu ska de få sätta in sina egna lager.
Nån som har idé varför det blev såhär?

Detta är lagren jag köpte: https://www.skruvat.se/Hjullagersats-P23208.aspx

Är det dåliga lager, eller dålig inpressning av mekonomen, eller beror det på att jag har viss obalans på hjulen?
Såhär var lagren efter en månad: :-(

Senast redigerad av 5 Andy808, redigerad totalt 0 gång.
Köp inte "noname"-lager! Det ska helst stå SKF eller FAG på dem :-D (trodo.se har bra priser på märkesgrejer)
Men visst, om man gör fel vid pressningen så att presstrycket hamnar på kulorna så lär lagren inte må så bra sen.. :oops:
Jag har faktiskt tagit hjälp av Volvo-verkstaden ett par gånger för att pressa i lager, tanken var att de har sett grejerna förut och gör förhoppningsvis rätt ;-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Håller med ovan, snåla inte, köpte själv Mapco och fick byta båda inom 1 år. Men de var inte lika glappa som TS. Köpte SKF och de har hållit c 4 år nu.
Kan ju misstänkas att de pressats in med fel typ av press, men då brukar de låta illa rätt fort.
Andy808 skrev:Var in till Mekonomen med den andra spindeln idag. Frågade igen om de kan ha skadat det vid inpressningen. Men jag upplever mest att de blev lite smått irriterade över frågan
Såg att det lager du länkat till är till Ford Focus, tänk på att Focus har kortare hjulbultar. Gjorde samma misstag när jag beställde Mapco lagren , resultatet blev flera skadade original hjulmuttrar. Gick bra att ersätta med Mekonomens snikmuttrar, de är gängade hela vägen, Volvos har ju konan som tar bort några gängvarv.

Dåligt at webbutikerna att marknadsföra lagren till fel bil, kan rentav bli farligt.

Du verkar ju kunna skruva, så du hade nog tjänat in på att köpa eget pressverktyg. Hoppas verkligen de pressade med avlastningsbrickorna så de inte pressade direkt på navet, finns pajasar på Yuotube som gör så i hydraulpress.
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]