Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sander1334
Vil oppdatere rattet for en 08 V70, har lest litt og tror at ett 3 eikers ratt fra v60 11-13 skal kunne byttes med et orginalt 4 eikers ratt fra 08, stemmer dette? Link til aktuelt ratt står nederst.

Treng eg å bytte airbag sleperingen eller kan eg bruke orginalt?
Regner med at knappene på rattet går over mot nytt ratt og?

Takk for svar :D

https://www.bruktdel.no/bilder/delar/37 ... 969Vy1.jpg
Användarvisningsbild
av ER
Det du behöver är knapparna från MY11 med samma funktion som dina nuvarande.
Sen tar du bort den vita adapterplattan med orangea kontakten som sitter på nya airbagen för ratten.
Under denna platta hittar du två kontakter identiska med vad din nuvarande airbag har men som på halvnya bilar har samlats ihop i en kontakt.
Således tar du bort plattan helt och kopplar bilens kontakter direkt till airbagen istället för adaptern.
Gamla knapparna fungerar att använda men passformen är inte korrekt mot rattens form.
av Sander1334
Okey, då forstår eg meg på det med airbagen og at den passer når eg fjerner den kvite adapterplata.
For knappene sin skyld, ikkje heilt :D
1. Er ledningsnettet for V60 MY12+ ikkje kompatibel hos min 08 V70? Eg skal bruke knappene på V60 rattet.
Isåfall må eg vel enten anskaffe meg MY12 knapper enten brukt eller hos forhandler, eller så kan eg vel flytte over ledningsnettet/pluggen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om jag förstår det rätt menar han att de gamla knapparna fungerar rent elektriskt. Men de har fel form, så de passar inte som de ska på den nya ratten.
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]