Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men det gick väl på garantin eller fick du betala för detta?

Bilar är komplicerade produkter och det är inte helt ovanligt att något fel även sker på bilar som inte hunnit blivit allt för mycket till åren än. Så länge det åtgärdas tämligen snabbt, utan kostnad och inte sker frekvent under bilens första 3 år så tycker inte jag det är någon katastrof. Det är snarare vad jag väntar mig av en 0-3 åring från de flesta bilmärken, men visst blir man lite glad när bilen klarar sina 3 första år utan ett enda extrabesök än service. :-)
Användarvisningsbild
av bem
HHALLDEN skrev: tis 09 mar 2021, 08:12 Nu är bilen lagad. Start/stop batteriet är ett "elbatteri" där det blivit kortis. Manicken som övervakar laddning samt kommunikationen mellan batterierna byttes även ut då denna kanske var orsaken till felet.
Fortfarande katastrof på en bil som är 1,5år gammal
Hej,
Aldrig trevligt med "fel" på en så pass ny bil som din. Men eftersom din bil är så ny täcks väl detta av bilens nybilsgaranti (2 år)? Min start stop slutar funka ibland, jag vet ej varför, men jag bryr mig inte så jättemycket om det.
Själv är jag lite förvånad vad få fel jag haft på min nuvarande V70 MY14, har varit lite strul med backvarnarsensorerna men byttes gratis, det värsta var dock sent i hösten 2020 när kopplingen brann upp och sånt kostar 18 laxar att åtgärda hos Volvoverkstad (23 laxar hos Mekonomen om man föredrar dem). Bilen hade gått ca. 15000 mil då. Ingen aning om det är vad man kan förvänta sig går upp i rök bokstavligt talat ungefär vid dessa miltal. Kanske skall tillägga jag kört Volvo sen 1979 och det har blivit rätt många begagnade men framför allt nya Volvo under åren, ingen Volvo har det tidigare brunnit upp en koppling på.
Hoppas du slipper fler mer eller mindre allvarliga "fel" närmaste framtiden. Förr eller senare börjar ju felen ställa sig på kö, även på en Volvo, det vet jag med säkerhet, jag har kört rätt långt med några Volvo. Men den dagen den sorgen om du har bilen så länge. Den mest felfria Volvon jag haft var en V70 2.4 Business 2001:a, väldigt få fel på den, tror inte det var ett enda fel de 3 första åren, jag körde 40 000 mil med den under den tid jag hade den.
Själv tycker jag det viktigaste är hur man tas om hand av Volvoverkstaden (om man nyttjar en sån) när man får fel på sin Volvo. Den Volvoverkstad jag anlitar är jag mycket nöjd med och den personliga servicetekniker jag har sen många år som tar hand om min bil i vått och tort, som man ju vill det skall funka. Sist jag prata med honom sa han att ha gått Volvos elbilsutbildning så då kommer han få fortsätta serva min nya bil som kommer från fabriken vecka 21 (en V90 T6 Recharge).
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
HHALLDEN skrev:Nu är bilen lagad. Start/stop batteriet är ett "elbatteri" där det blivit kortis. Manicken som övervakar laddning samt kommunikationen mellan batterierna byttes även ut då denna kanske var orsaken till felet.
Fortfarande katastrof på en bil som är 1,5år gammal
Manicken låter som att det är BMS, som sköter just detta.
Katastrof är det knappast, saker går sönder. Och du fick det på garanti.
av AndS
Katastrof är ett starkt ord för en bil, men kanske mindre bra kvalité. :-) Men det verkar som vissa drabbas av flera problem medan andra har det ganska problemfritt.
BMS helt korrekt. Visst saker kan ske från ovan. Men jag har haft så många olika fel så det känns som en slarvigt byggd bil om jag skall vara helt ärlig. Hade det enbart varit start/stop så hade varit ok. Hela den digitala miljön är ju helt efter, märkte det väldigt väl när jag nu körde en ny xc40 som hyrbil. Responsen var en helt annan. Samtliga mätarkluster samt infotainment systemet otroligt mycket rappare. tråkigt för oss -19 ägare som åker runt med sirap i systemen. De skulle aldrig hoppat på det digitala innan de hade mjuk/hårdvara som lirar. Bilia snubben bara beklagade
Det där är underligt, min är en 18 och jag upplever inte systemet som långsamt.
Hur är mätarklustret långsamt, den visar ju inte direkt tidskritisk information?
När du startar bilen så går ju varv/hastighetsmätarn i toppen samt att en kontroll utförs på en massa punkter. Detta moment känns som sirap, även spotify och väder. Sen den information man valt skall visas mellan hastighet och varvräknare där har jag bilen så som man har tills alla bältat sig, men jag har den bilen i flera minuter efter start. Kan få bort bilden och få den att visa media som förinställt men då måste jag trycka på "ok knappen. Som sagt på min bil känns det inte sömnlöst
Tror inte att mina mätare går i topp?
Kontrollen med gröna punkter eller vad det är tar ca 5-10 sekunder, och det tycker inte jag är orimligt OM det nu sker en kontroll.

Bilen visas ett antal meter, den släcks alltid på samma punkt efter start från mitt garage.
Sen om det sammanfaller med tid vet jag inte, men den försvinner på exakt samma plats för mig.

Navigationsbilden dyker sedan upp mellan mätarna.
Kan det kanske har nåt med att det tar en stund för GPS att låsa på korrekt antal satelliter, och man byter bild först när navigationen är funktionell?

Bälteskontrollen kan tänkas ligga kvar för att man ska hinna uppfatta att alla verkligen är bältade innan man kört för långt?
av AndS
Är nog mera hur vi är som förare. Startar bilen, tar på bältet, backar ut på gatan och kör iväg, sitter inte och tittar på instrumentpanel.
Skulle det vara något som varnar så får jag väl backa tillbaka eller stanna (har ännu inte hänt på fyra år med bilen). Ok, räknar man in bakluckan så blir det 2-3 gånger.
Radio (TuneIN) eller Spotify startar väl efter en 10-15 sekunder utan att jag behöver göra något.

Så hur man uppfattar funktioner är helt personberoende. Har man jobbat inom IT/Datasvängen hela sitt verksamma liv så är man van :-)
Kan meddela att de uppdaterade mjukvaran så en del sirap försvann helt klart. Dock är mätarklustrena för sega samt för låg fps? Varvmätaren rör sig inte mjukt utan vid acceleration så hoppar den. Det ger mig ett dåligt intryck

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]