Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marton
Hej!
Jag köpte en V70 2.0f (2010) för ungefär en månad sedan. Det fungerade bra i cirka 3 veckor, jag använde cirka 1 tank bensin. Sedan startade bilen plötsligt inte under en kväll. Det startade i ungefär en sekund men slutade sedan. Nästa dag startade det utan problem, så jag kunde ta det till service. De sa till mig att det bara var ett svagt batteri, så de bytte ut det. Jag kunde använda bilen den dagen utan problem.

Nästa dag startade det inte igen, men den här gången inte alls. Inte ens nästa dag eller så, vi behövde släpvagn för att få den till service (till en annan som är närmare mitt hem). Där bytte de ut vevaxelsensorn och en annan liten del som jag inte vet exakt, något kring bensintank / bränslepump. Sedan tog jag bilen igen hem utan problem. Idag ville jag använda bilen. Först startade det, men jag kunde höra att något inte stämde. Motorvarvtalet blev ganska lågt en sekund. Jag stoppade det för att se om det startar nästa gång. Sedan startade det inte igen. Efter en del kamp startade bilen, så jag kunde ta den tillbaka till samma tjänst som tidigare. Nu är det där. Bilmekaniker sa att de kommer att försöka byta ut en kabel som såg lite dålig ut när de arbetade med den. Men jag är verkligen inte säker på att det är problemet.

Har någon haft samma problem med liknande bil? Kan det handla om användning av bensin eller etanol? Jag vet inte vad den tidigare ägaren använde, jag tankade bensin. Någon av er har aning om vad problemet kan vara?

Tack för eventuella förslag. Ursäkta för dåligt svenska, jag är inte svensk.
av Rådlös
Om du bara håller dig till ett och samma bränsle hela tiden så skall det inte vara något problem. Alltså inte ändrar mellan bensin och E85 hela tiden.
Sedan kan det naturligtvis vara många andra problem som uppstår men då beror det inte på bränslet. Vi får hoppas på att du har hittat en verkstad som vet vad dom gör? Inte bara byter en massa detaljer och gissar att dom "träffar rätt".
av Marton
Ja, jag tänker bara använda bensin. Jag tänkte att när verkstaden är klar kommer jag att fylla tanken helt med bensin och hoppas på det bästa. Om bilverkstad är jag också tveksam. Om de inte kan fixa det den här gången har jag inget annat val än Volvo service...
Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]