Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bra input, tack Kalle! Lätt att ifrågasätta huruvida Autodoc tar detta i beaktning. Lätt för en lekman att tro det när de har regnr och därmed vet exakt vilken bil man har men samtidigt väcks tvivel när måtten skiljer.

Fortsättning följer...
När det gäller första frågan: en som kör mycket i stan och aggressivt bränner säkert beläggen 8-10 gånger snabbare än en Ölandstaxi. Jag tillhör själv snarare den förra kategorin men det tidigaste jag bytt belägg är vid 5000 mil. Sen slits de mer när skivorna blir äldre/sämre/ojämna så tredje och sista omgången på samma skivor håller iortare.
En släkting lämnade in sin CItroén på 3000-serivce, "de bytte belägg för de skulle ändå inte hålla till nästa service". Så kan man ju se det...
Till Audin frågade de vid senaste servicen i juni, bak var klossarna slut, fram 30-35%. De ringde och frågade om jag ville byta fram eller vänta. Jag sa vänta, blev alldeles lagom byta nu när jag bytte till vinterhjul 1200 mil senare
Har nu bytt klossar och kunde konstatera att det med all sannolikhet är ATE som försett Volvo med grejer till bromssystemet på min V90. Beläggen var till utseende/form exakt likadana och hade i gjutgodset samma benämning som originalbeläggen.

Bak var som väntat lite bökigt (backade motorn till p-bromsen manuellt) men inte på något sätt omöjligt.
Bilen har ju 3000 mil intervall på service. Dom måste tänka med att beläggen ska hålla till nästa service, dvs 3000 mil. När jag jobbade på Volvo räknade man med att när det var 30% kvar så var beläggen slut. Dom är cirka 10mm tjocka, man brukar räkna på 1mm per 1000mil.

6000 mil, 6 mm. 40% kvar, 30% beläggen slut. Inte helt orimligt att byta efter 3000 mil.
KnotVillage skrev: tor 04 mar 2021, 10:48 Bilen har ju 3000 mil intervall på service. Dom måste tänka med att beläggen ska hålla till nästa service, dvs 3000 mil. När jag jobbade på Volvo räknade man med att när det var 30% kvar så var beläggen slut. Dom är cirka 10mm tjocka, man brukar räkna på 1mm per 1000mil.

6000 mil, 6 mm. 40% kvar, 30% beläggen slut. Inte helt orimligt att byta efter 3000 mil.
Nja, det är 3000mil eller 1 årsintervall. Så kör man 1000-1500mil/år så kan det vara minst till nästa service.
Har haft den dialogen med den som brukar serva min bil och svaret blev att då kan den rulla till nästa service.
Vi räknade alltid på milen. Bilens skulle rulla 2 eller 3 tusen mil, man kunde inte ringa till varje kund och fråga hur mycket dom körde. När dom sen hämtade bilen kunde man förklara hur vi räknade.
Så gör inte den Volvoverkstad jag anlitar och då tillhör de en av de större återförsäljarna. :-)
Tydligen skillnad på servicegrad och ett samtal under en service bör man klara ;-)
Du kan ju inte byta något för x-tusen utan att verifiera med kunden.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]