Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
Funderar på att skaffa nya sommardäck. Är det någon som kör med denna dimension och kan bjuda på en bild. Gärna närbild uppifrån så man ser däck/fälgkant. Skaffade 245/30/20 till min gamla bil och det såg för jävligt ut och vill helst slippa den proceduren igen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
KnotVillage skrev:Funderar på att skaffa nya sommardäck. Är det någon som kör med denna dimension och kan bjuda på en bild. Gärna närbild uppifrån så man ser däck/fälgkant. Skaffade 245/30/20 till min gamla bil och det såg för jävligt ut och vill helst slippa den proceduren igen.
Vad menar du med att det såg för jävligt ut?
av KnotVillage
1dm luft i hjulhuset, fälgen bredare än däcket och för lite gummi mellan däck och vägbana. Jag frågade företaget vilket är den största storlek jag får in. Då sa han att det var den som gällde, förmodligen gick han på vad tillverkaren skriver. Hade utan problem fått in 255/40-20.

Fälg som är bredare än däcket är bland det fulaste som finns.
Användarvisningsbild
av ThomasT
KnotVillage skrev:1dm luft i hjulhuset, fälgen bredare än däcket och för lite gummi mellan däck och vägbana. Jag frågade företaget vilket är den största storlek jag får in. Då sa han att det var den som gällde, förmodligen gick han på vad tillverkaren skriver. Hade utan problem fått in 255/40-20.

Fälg som är bredare än däcket är bland det fulaste som finns.
Hur bred är nya fälgen? Hur stor skillnad är det i rullomkrets på däcket mot original? Hur stor skillnad i ET är det mellan gamla och nya fälgen?
Om det är fel på alla mått så kanske man borde reklamera?
av KnotVillage
Syftet med tråden är att jag vill se bild på en V90 med den dimensionen samt om fälgen är bredare än däcket. Jag har alltså inte köpt några däck än. En kul sak är att första gången jag besiktigade XC90in med 265/40-22 var att personen som gjorde kollen hämtade en annan när hon höll på i hjulhusen fram, den andra personen kom fram till mig sa att däcken var inte lagliga då dom tog i fjäderbensskålen. Sa då åt honom att lysa med en lampa bakifrån, då såg man ljus mellan däck och skålen och han fick släppa igenom den. Det är passform på hög nivå. Har hitta en XC60 med 265/30-22, dock vet jag inte om fälgen är 9 eller 9.5, där ligger däcket precis i samma nivå med fälgen och är fälgen 9.5 blir det bara ännu mer överhäng eftersom fälgen jag kolla på är 9. Ska kolla med företaget om dom kan montera ett däck på fälgen och skicka en bild.

Här är bilen jag såg.

https://www.garaget.org/?car=418117
Användarvisningsbild
av ThomasT
KnotVillage skrev:Syftet med tråden är att jag vill se bild på en V90 med den dimensionen samt om fälgen är bredare än däcket. Jag har alltså inte köpt några däck än. En kul sak är att första gången jag besiktigade XC90in med 265/40-22 var att personen som gjorde kollen hämtade en annan när hon höll på i hjulhusen fram, den andra personen kom fram till mig sa att däcken var inte lagliga då dom tog i fjäderbensskålen. Sa då åt honom att lysa med en lampa bakifrån, då såg man ljus mellan däck och skålen och han fick släppa igenom den. Det är passform på hög nivå. Har hitta en XC60 med 265/30-22, dock vet jag inte om fälgen är 9 eller 9.5, där ligger däcket precis i samma nivå med fälgen och är fälgen 9.5 blir det bara ännu mer överhäng eftersom fälgen jag kolla på är 9. Ska kolla med företaget om dom kan montera ett däck på fälgen och skicka en bild.

Här är bilen jag såg.

https://www.garaget.org/?car=418117
Hur flush man ligger mot karossen och om man tar i fjäder benet är ju helt avhängt vilken ET fälgen har.
av KnotVillage
Dom jag kollar på har ET45. Men finns det inga här som kör med 265/30-20 på 9” fälgar? Är ju inget jätteudda dimension.

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]

Automatlådan fast i "P"

Hallå! Jag har en C30 533 2.0 D 136 hk Diese[…]

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]