Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keiser
Hittade samma dokument som AndreasThn och inscription verkade inte innehålla backkamera, det fanns separat eller i teknik pro-paketet. Så finns den inte med i fabriksspec:en så är det nog som du själv misstänkt, att den sitter där ändå, antingen av misstag eller att de satte dit den medveten (brist på luckor utan?). Eller så har en tidigare ägare påbörjat operationen.
av Keiser
BiggBifuel skrev: ons 03 mar 2021, 14:05 Det jag har lärt mig - Dummy kan ingå i köpobjektet, innehållet behöver ej stämma, samt ordet Volvo Selekt inte borgar för att det är rätt innehåll, utan - två års nybilgaranti, du får lite bekymmmerfritt ägande, fast lite surt är det när man gör en livs investering i en dyr bil, sorligt att du kan inte lite på Volvo Cars utdrag eller car.info.se då det bygger på Volvos utdrag . hade en V70, MY05 som var bra, V70 kändes lyxig MY12 och var trevliga. Och tycker min V90, MY18 är väldigt trevlig, är nöjd frånsätt besvikelsen med att spec. inte stämmer riktigt. :-)
I vilken spec ("Volvo cars utdrag") står backkamera med? Du gör din livs investering och vill gärna ha backkamera men kollar inte själv att detta finns? Specen stämmer väl, du har ingentans visat att Volvo påstått att de specat en kamera i din bil, bara att de satt dit en. För övrigt tror jag det är mycket begärt att Volvo select skulle kolla efter utrustning som inte står med i specen... :) Njut av din bil, stör dig det för mycket så montera en backkamera i efterhand.
av BiggBifuel
Verkar stämma mot spec. felet verkar vara att "parkeringssensor bak" kommer nog från momentum paketer och "parkeringssensor fram/bak" från teknikpaketet, synd att säljaren inte kunde försklara.
av BiggBifuel
Volvo Cars återkom med ett svar, att det är inte monterad i fabrik utan måste ha utföts av en Volvo Service tekniker under nybilsgarantin. Första teknikern konstaterade att det är en dummy utan funktion, kablar och mjukvara saknas. En annan tekniker titta på den också, när bilen inne för en kortslutning i BLIS sensorn. Teknikern blockade bort bakre delarna och konstaterade att det är en äkta hantag - bytt, men finns inte med i Volvos service historiken fast det borde synas där, bagage luckan är orginal och bilen har inte varit med i någon krock när kofongaren plockades bort för att komma åt sensorerna, att man har bytt utan att dokumentera, han tyckte det var en intressant gåta. Och när det gäller "BLIS service krävs", det läckte in vatten i sensorn bak och då blir det en - kortslutning. Snart blir den en backkamera med funktion ;-)
av Hemingway
Med begagnade bilar som har udda kombinationer så är det ju ofta mer sannolikt att något eftermonterats av den eller de tidigare ägarna än att det blivit fel på fabriken, även om detta också sker. Ett exempel är att en skada sker, ägaren har en farsa/brorsa/kusin eller morsa som jobbar på en Volvo-verkstad som får tag i en del som fungerar, men inte nödvändigtvis är helt rätt.
av BiggBifuel
Det har framkommit Volvo återförsäljare (säljarens) plåtverkstad har varit och pillat på handtaget för knappt ett år sedan. I detta fall handlar det om att plåtverkstaden har monterat dit en dummy och inte haft så bra koll vilket handtag som ska sitta :oops: och säljaren inte haft koll på sin egen plåtverkstad. :-/ . Hade varit trevligt om säljaren hade varit lite ärlig från början och sagt bara - Det har blivit lite galet hos våran plåtverkstad med handtaget, fixar kablaget och mjukvaran (netto ett part tusen) och fått en glad kund ;-)

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!