Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

elcricko skrev:Gjorde en uppdatering från 5'' skärm till 7'' skärm igår!

Sen laddade jag mjukvara '' 31339957 '' med hjälp av vida.

Vad jag tyckte var konstigt att efter att mjukvaran var klar och hade installerats så funkade inte skärmen ändå, Den startade och stängdes av efter 20sek..

Då fann jag ITP bort, det innebär att man tar bort stöldskyddet. Displayen är ''kodad'' med den bil den satt i från fabrik.

Nu funkar allt!
Undrar med, kan man göra det med en "kina-vida"?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
elcricko skrev: ons 03 mar 2021, 06:41 Gjorde en uppdatering från 5'' skärm till 7'' skärm igår!
Fick tag i en skärm begagnad. Satt in den nya skärmen i bilen, inga problem alls med det. Tog en plastkniv och tog bort sargen runt displayen, sitter med clips.
Sen sitter displayen med 4st torx25. Lossa alla kablar och sätt dit i omvänd ordning.

Vad jag tyckte var konstigt att efter att mjukvaran var klar och hade installerats så funkade inte skärmen ändå, Den startade och stängdes av efter 20sek..

Då fann jag ITP bort, det innebär att man tar bort stöldskyddet. Displayen är ''kodad'' med den bil den satt i från fabrik.

Nu funkar allt!
Riktigt skönt med en större skärm, känns ner lyxigt i kupen!
Och för att göra ITP bort och ladda ny mjukvara måste man väl vara uppkopplad mot volvo och ha ett abonemang för VIDA.
Användarvisningsbild
av elcricko
VolvoB20 skrev:
elcricko skrev: ons 03 mar 2021, 06:41 Gjorde en uppdatering från 5'' skärm till 7'' skärm igår!
Fick tag i en skärm begagnad. Satt in den nya skärmen i bilen, inga problem alls med det. Tog en plastkniv och tog bort sargen runt displayen, sitter med clips.
Sen sitter displayen med 4st torx25. Lossa alla kablar och sätt dit i omvänd ordning.

Nu funkar allt!
Riktigt skönt med en större skärm, känns ner lyxigt i kupen!
Och för att göra ITP bort och ladda ny mjukvara måste man väl vara uppkopplad mot volvo och ha ett abonemang för VIDA.
Om du åker in till volvo be dom då ladda dom mjukvarorna jag skrev.
Användarvisningsbild
av pb81
Var på Volvo idag och de nämnde att det kan bli problem att installera en skärm köpt på skroten, om inte skroten har gjort en ITP-bort. Kan inte tänka mig att någon skrot gör något sådant innan bilen skrotas. Ser ju i tråden här att det skall gå så vi får se på måndag nästa vecka. Får ge 1100kr för mjukvaran och jobbet. Lite surt om man köpt skärm på skroten och det sen inte fungerar, enligt vissa får Volvo ÅF inte skicka ut bilen med IPT-bort.

Uppdatering: Jag har nu pratat med tre olika verkstäder, alla säger samma sak. Är den gamla skärmen fortfarande kodad till förra bilen så går det inte att få in den i en ny bil. Det är så stöldskyddet fungerar.... Har skroten eller vart man nu köper skärmen gjort en ITP-bort när den satt i bilen, då fungerar det möjligtvis att installera i en ny bil inte annars. Så om man inte lånar bilen från skroten och bogserar den till en VolvoÅF för att göra ITP-bort så är den helt obrukbar...

Kort och gott.. De som har lyckats få in en beg skärm har stöldskyddet varit bortplockat innan demontering.

Uppdatering2: Var hos VolvoÅF idag, vi tog bort ITP och provade ladda mjukvaran till 7" uppgraderingen. Den tog inte emot mjukvaran och skärmen bootloopar bara med enbart ITP-bort.
Användarvisningsbild
av pb81
Stör mig fortfarande på detta!!! hehe ingen i skåne som har koll på detta som vet hur man kan gå tillväga?
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]