Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lind
Jag försöker få bort kamaxeldrevet på min B230F men det sitter som fastsvetsat. Jag har gjort ett eget verktyg som mothåll som består av ett plattjärn med två bultar fastskruvade. Det funkar inget bra då det fjädrar för mycket. Jag har letat efter ett specialverktyg att köpa men det enda jag hittade var ett på bilverktyg.com för över tusen spänn. Nå`n som vet nå`t billigare eller en bra hemmapularemetod?
Användarvisningsbild
av Lilja
Om du inte har tillgång till muttermaskin borde det gå att sticka in en skruvmejsel i ett av hålen i drevet och dra bara.
av Lind
Nä, Det går inte då det sitter en plastskiva bakom drevet (som baksida till kamaxelremkåpan) så man får inget grepp med mejseln . Den följer med runt bara.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sitter toppen i motorn och övriga kamdrev etc. är på plats, så slänger du på en gammal kamrem, i med en hög växel och dra åt handbromsen...
Sedan är det bara att lossa bulten till kamdrevet. Ta hjälp av din starka arm om det så krävs. :wink:

PS! Glöm inte att "nolla" vevaxel- samt kamaxeldrevet innan du monterar den nya remmen.
Användarvisningsbild
av freak1
Jocke S. skrev:Sitter toppen i motorn och övriga kamdrev etc. är på plats, så slänger du på en gammal kamrem, i med en hög växel och dra åt handbromsen...
Sedan är det bara att lossa bulten till kamdrevet. Ta hjälp av din starka arm om det så krävs. :wink:

PS! Glöm inte att "nolla" vevaxel- samt kamaxeldrevet innan du monterar den nya remmen.
"Hög växel" skriver du, du menar väl låg. Ju lägre växel, t ex 1:an desto "tyngre är bilen att flytta. Rätta mig gärna om jag har fel.
Användarvisningsbild
av Lilja
freak1 skrev:
Jocke S. skrev:Sitter toppen i motorn och övriga kamdrev etc. är på plats, så slänger du på en gammal kamrem, i med en hög växel och dra åt handbromsen...

"Hög växel" skriver du, du menar väl låg. Ju lägre växel, t ex 1:an desto "tyngre är bilen att flytta. Rätta mig gärna om jag har fel.
Nja ettan är ju den växeln som är lättast för motorn att dra runt bilen i. Så om du snurrar på motorn för hand borde bilen rulla lättast då. Däremot tvärtom om du försöker putta igång en bil borde det vara lättare att putta bilen i 5an än i 1an. För då blir utväxlingen tvärtom.
Användarvisningsbild
av freak1
Lilja skrev:
freak1 skrev:

Nja ettan är ju den växeln som är lättast för motorn att dra runt bilen i. Så om du snurrar på motorn för hand borde bilen rulla lättast då. Däremot tvärtom om du försöker putta igång en bil borde det vara lättare att putta bilen i 5an än i 1an. För då blir utväxlingen tvärtom.
1:ans växel är lättare för motorn att dra igång bilen, japp det är rätt.
Lägg i 1:ans växel och ta en hylsa på vevaxeln och dra runt, lägg sedan i högsta växeln och gör detsamma så känner du att det är mycket tyngre i 1:ans växel.
Det är större motstånd med 1:an än t ex 4:an. Prova får du se.

Någon som vill hjälpa oss komma till rätta med detta :roll:
Användarvisningsbild
av Nexus
Någon som vill hjälpa oss komma till rätta med detta :roll:[/
Behöver ni hjälp???
Ring POOLIA :lol: :lol:
:oops: hörde raklamen i tv:n bakgrunden och kunde ej låta bli :wink:

Om du lyfter på ventilkåpan så kan du hålla fast kamaxeln nära kamdrevet med fet polygrip och knycka till på bulten så brukar det lossa(underlättar om man är 2 st)
Användarvisningsbild
av Lilja
freak1 skrev:
Lilja skrev:
freak1 skrev: "Hög växel" skriver du, du menar väl låg. Ju lägre växel, t ex 1:an desto "tyngre är bilen att flytta. Rätta mig gärna om jag har fel.
1:ans växel är lättare för motorn att dra igång bilen, japp det är rätt.
Lägg i 1:ans växel och ta en hylsa på vevaxeln och dra runt, lägg sedan i högsta växeln och gör detsamma så känner du att det är mycket tyngre i 1:ans växel.
Det är större motstånd med 1:an än t ex 4:an. Prova får du se.

Någon som vill hjälpa oss komma till rätta med detta :roll:
Låter ologiskt men eftersom jag inte provat i praktiken ska jag inte säga emot. Ska dock prova nån gång!
Användarvisningsbild
av freak1
grammse skrev:
Någon som vill hjälpa oss komma till rätta med detta :roll:[/
Behöver ni hjälp???
Ring POOLIA :lol: :lol:
:oops: hörde raklamen i tv:n bakgrunden och kunde ej låta bli :wink:

Om du lyfter på ventilkåpan så kan du hålla fast kamaxeln nära kamdrevet med fet polygrip och knycka till på bulten så brukar det lossa(underlättar om man är 2 st)
Okej, grammse har ju en bra lösning på kärnproblemet :)
Volvo V60 2014

Jag vil stänga av start/stop funsjonen men […]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samma[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]