Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo mitt val
polcirkeln skrev:
Volvo mitt val skrev:Har någon jämfört Volvo S80 3,2 med en BMW 525/530? Alla journalister verkar sålda bara på BMW och deras starka motorer!! Är det ingen som tänker på säkerheten,Whiplachstolar som ex.Informationessystem på svenska!?
Tror en av de bidragande orsakerna till BMW fina resultat i biltidiningarnas tester är att viktningen i betygsystemen tar större hänsyn till närbesläktade betygspunkter såsom "körglädje", "motor och växellåda", "chassi" än "säkerhet", "komfort". BMW ÄR trevliga att köra, har vakna motorer, väl avstämt chassi, men är inte speciellt billiga.

Punkten "ekonomi" behandlas ofta ganska styvmoderligt om man beaktar att det ju är en summa pengar som alla övriga egenskaper skall vägas mot.

Frågan är hur väl betygsviktningen stämmer för just dig. Kanske har du andra prioriteter? Tycker att säkerhet och komfort är viktigare än körglädje och ekonomi? Eller är det status per krona som prioriteras? Går hjälpligt räkna om betygen till annan viktning och se hur resultaten slår. Skulle vara kul att på biltidningens webbsida ha justerbara "viktningar" så det blir lättare jämföra. Samtidigt kan inga tester ersätta egna körupplevelser.

För egen del så skulle jag ,om pengarna inte var ett problem, nog ta BMW om det avsåg en 4-hjulsdriven modell. Om pengarna var en faktor och 4-hjulsdrift inte ryms i budget skulle jag nog satsa på en framhjulsdriven S80 i stället för en bakhjulsdriven BMW (antispinn/stabilitets-styrning mm ersätter inte hjultryck fullt ut). Men så har jag ju snö stor del av året...;-)

I mitt fall var inte pengarna avgörande även om det skilde en del i priset- men säkerheten. Jag har kört BMW 5 serie under många år vid mina besök i Tyskland så jag vet att BMW är underbar att köra - men bättre? - inte tycker jag att skillnaden är stor. Val av bilar handlar även mycket om känsla.

Jag tror att om biltidningarna tog med "amatörer" som komplement vid testning av bilar skulle testerna bli mer nyanserade. I många tester jämför man bilar i samma storleksklass med prisskillnader på i bland flera hundratusen - då jämför man "äpplen och päron"
av Steff 99
Jag tror att om biltidningarna tog med "amatörer" som komplement vid testning av bilar skulle testerna bli mer nyanserade. I många tester jämför man bilar i samma storleksklass med prisskillnader på i bland flera hundratusen - då jämför man "äpplen och päron"

Är inte detta det största problemet, att testerna förespeglar att bilar är lika även om det finns en skillnad i pris på 100-200´kr
Självklart så är det så att kan priset ligga så mycket lägre så har fabrikanten sparat in på något.

Sedan så är det ändå känslan man får när man kör och tittar och jämför , som kan avgöra val av märke, men man för inte glömma att även plånboken styr många när man väljer.
Jag är säker på att man känslomässigt kan godta vissa saker genom att få något snarlikt och betala 100´mindre.
Vissa väljer ett visst märke oavsett vad som finns på marknaden och pris, bara för att man inte kan tänka sig något annat..
Men detta är var och ens val...tur är väl att vi är olika...skulle alla åka det bästa så hade det bara funnits BMW... :!: :lol:......Volvo menar jag :oops:
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Mja, varvtalssignalen är en av två kabl[…]

Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.