Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av eriro
Min V60 -16 bensin började klaga "låg batterispänning" . Kupé och motorvärmaren kunde ej användas. Kört många korta sträckor som sannolik orsak. Gjorde som jag alltid gjort med mina bilar sen 60 talet, laddade batteriet på sedvanligt sätt. Ändå återkom snabbt "låg batterispänning". Fick förklaringen att jag kopplat jordkabeln fel (direkt på batteriet) vilket då ignorerar spänningsövervakaren . Minus kabeln måste jordas på annat bra ställe (grov mutter, eller plåten) fick jag lära mig. Står i och för sig så i instruktionsboken, men ej varför - och vem läser det? Bättre information om detta förhållande borde vara självklart, gärna beskrivning var jordkabeln kan/bör sättas och Varför !
av klirre
Jag brukar sätta jordklämman på växellådan, nere till vänster om batterilådan sticker det ut en lagom stor aluklump som klämman sitter bra på. Många andra forumanvändare har satt snabbkontakt till sin ctekladdare på en av de många m6 eller m8 skruvarna in i karossen runt batterilådan.

Angående varför har du redan själv svarat på, BMS (battery monitoring system?) ser inte laddningen om du inte kör strömmen genom den. Den sitter kopplad på minuspolen på batteriet och övervakar SOC (state of charge) när generatorn laddar. Kopplar du direkt på batteripolerna kringgår du resten av bilens elsystem inklusive BMS, då får du problemet du stötte på. Man kan nolla BMS genom att koppla bort batteriet helt i typ 30min, då borde du bli av med lågspänningsvarningen. Se dock till att batteriet är fulladdat och friskt när du nollar, så att inget blir knas.

Edit: rättat faktafel
Senast redigerad av 1 klirre, redigerad totalt 0 gånger.
av frippe64
klirre skrev: tor 25 feb 2021, 18:56 Jag brukar sätta jordklämman på växellådan, nere till vänster om batterilådan sticker det ut en lagom stor aluklump som klämman sitter bra på. Många andra forumanvändare har satt snabbkontakt till sin ctekladdare på en av de många m6 eller m8 skruvarna in i karossen runt batterilådan.

Angående varför har du redan själv svarat på, BMS (battery monitoring system?) ser inte laddningen om du inte kör strömmen genom den. Den sitter kopplad på pluspolen på batteriet och övervakar SOC (state of charge) när generatorn laddar. Kopplar du direkt på batteripolerna kringgår du resten av bilens elsystem inklusive BMS, då får du problemet du stötte på. Man kan nolla BMS genom att koppla bort batteriet helt i typ 30min, då borde du bli av med lågspänningsvarningen. Se dock till att batteriet är fulladdat och friskt när du nollar, så att inget blir knas.
Minuspolen...
av klirre
frippe64 skrev: fre 26 feb 2021, 07:32
klirre skrev: tor 25 feb 2021, 18:56 Jag brukar sätta jordklämman på växellådan, nere till vänster om batterilådan sticker det ut en lagom stor aluklump som klämman sitter bra på. Många andra forumanvändare har satt snabbkontakt till sin ctekladdare på en av de många m6 eller m8 skruvarna in i karossen runt batterilådan.

Angående varför har du redan själv svarat på, BMS (battery monitoring system?) ser inte laddningen om du inte kör strömmen genom den. Den sitter kopplad på pluspolen på batteriet och övervakar SOC (state of charge) när generatorn laddar. Kopplar du direkt på batteripolerna kringgår du resten av bilens elsystem inklusive BMS, då får du problemet du stötte på. Man kan nolla BMS genom att koppla bort batteriet helt i typ 30min, då borde du bli av med lågspänningsvarningen. Se dock till att batteriet är fulladdat och friskt när du nollar, så att inget blir knas.
Minuspolen...
Tack, rätt ska vara rätt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har en "eftermarknads" batterimätare till förbrukar batteriet i båten, där sitter "shunten" på minuskabeln. Denna är inte lika avancerad skulle jag tro, men den kan mäta (i realtid) V, A, Ah, W och SOC. 2 st "siffrer rader så jag kan se t.ex A och SOC samtidigt, förbruknin/laddning i ampere och laddnings nivån i % samtidigt. Bra när man ligger still utan laddning och (kylen på) solcellerna inte räcker till
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]