NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kolle
#136997
V50 1.8 2006 2800 mil

Skivor fram
Bussningar i dämparna fram(fel material)
Fäste för ac rör(skrammel)

Min temp mätare går inte helt upp,är det någon haft samma fel?
av sportbilsentusiasten
#142449
Blixnabb skrev: Motor "klonkar" (ljud) 25 sek efter start
Har hört det från min ibland, annars felfri..
Vad är klonket för något?
Hörs endast EN gång

Är en V50T5 2005/augusti som gått 4200mil, enda ägaren.
Kanonbra bil!
av foiltech
#142590
Får väll dra mitt strå till stacken v50 2.0d my08

3 dagen 20mil på mätaren,srs airbag börjar lysa kontakta
verkstad känns ju bra det här,ny bil o allt :twisted: men det hände bara 2ggr sen försvann det, annars är jag väldigt nöjd med bilen än så länge :D
av Shaapa
#142595
Klonket har jag på min bil också och jag gissar att det är ett helt normalt ljud. Jag har för mig att jag hört samma ljud på andra bilfabrikat och har alltid trott att det är ABS-systemet som gör någon form av självkontroll när man börjat rulla. Den som verkligen är insatt och vet vad som händer i detalj får hemskt gärna rätta mig om jag är ute och cyklar.. :)
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#142702
Ljudet fanns inte på bilen förren den passerade ca 2-2500 mil.
Och det låter oavsett om bilen rullar, står still eller jag har foten på bromsen.

Fick en krystad förklaring en gång av en Volvo mek, han sa något ungefär så här
-ett hydraultryck ställer om (var det kammen) något i motorn, normalt skall rörelsen dämpas men om det sitter den minsta lilla förorening i kanalen eller filtret(?) så kan det ge upphov till ett klonk.
Han skulle ta isär och rengöra, inta hjälpte det inte. Jag fick en ny motor ca 1-1500 mil senare, ljudet kvarstod.
Min teori är att det skulle kunna vara något med klimat/fläkt/ac pga att det är känsligt för temp.
Användarvisningsbild
av Eson
#143218
Blixnabb skrev:Jag har en "liten" lista på min V50 2,4 -05.

Larmsensorer i taket
Ac hängt sig på max värme
Bytt båda drivaxlarna
Omprogr av klockan
Motor "klonkar" (ljud) 25 sek efter start
Omprogr av radion
Ny progr vara till motorn
Gnisslande förarstol
Dörrlister som släpper
Nya drivaxlar igen
Kondensorn
Generalras - ny motor
Ny högerlampa
Ny växellåda
Motorvärmare ur funktion
Förarstol gnisslar igen
Stor bult upphittad i motorrummet
Bensinpumpsrelät
Ny vänsterlampa
Bromsoljan slut
Mittkonsoll varm
Strålkastar spolare höger
Kopplingspedal givare
Vikt slang i motorrummet - motorlampan lyser

Jag tror att jag har fått med det mesta
Företaget har i alla fall fått nog av bilen

en del av dom felen är ju normala förslitnings fel... typ lampor,bromsvätska m.m men det var en jävla bra lista ändå hoppas Åf har åtgärdat en del på garantin i alla fall:)
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#143322
Inga utav felen är förslitningskador.
Skall bromsoljan ta slut i behållaren på 6000 mil?
lamporna är kompletta exenon lampor inkl hus och hela helvetet a ett antal tusenlappar senare (var det 3500+moms?).
Vissa saker har gått på garantin, men den försvann för 10 månader sedan och efter det har det kostat fläsk och lite till.
Goodwill kan Volvo inte ens stava till efter garantitidens utgång.
Användarvisningsbild
av Eson
#143508
Blixnabb skrev:Inga utav felen är förslitningskador.
Skall bromsoljan ta slut i behållaren på 6000 mil?
lamporna är kompletta exenon lampor inkl hus och hela helvetet a ett antal tusenlappar senare (var det 3500+moms?).
Vissa saker har gått på garantin, men den försvann för 10 månader sedan och efter det har det kostat fläsk och lite till.
Goodwill kan Volvo inte ens stava till efter garantitidens utgång.

Det försvinner alltid lite bromsvätska även fast det är ett slutet system..du mennar inte att det är slut du mennar det är under min nivå right?

Sen så lampor håller olika länge beroende på körsättet.mycket körning på groppiga vägar resulterar så klart i att dom tar skada..(vare sig det är Xenon eller inte)

lite utgifter får man räkna med men jag håller med dig att listan börjar bli lite lång för en så pass ny bil.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#143653
Det är den första bil som jag har råkat ut för att bromsvätskenivån går under min strecket efter 5500 mils körning, så jag anser att det är onormalt att dessutom locket till behållaren satt så löst att det nästan trillade av kan påverka antar jag.
Undrar vilken Volvo mek som har varit på den och pillat.

Det är fortfarande komplett lampa med hus och infästningar jag pratar om inte själva glödlampan, dessutom skall exenon lamporna hålla minst 15000 mil så kom inte dragandes med att det är normalt. Jag har köpt en premium bil inte en billig Korean eller liknande.

6000 mila servicen gick på 12800:- så vi pratar inte "lite" utgifter.
av bilgalen
#143665
Blixnabb skrev:Jag har köpt en premium bil inte en billig Korean eller liknande.
Jasså, hade du inte köpt en Volvo? Nu får du bestämma dig :lol:

Bromsvätskan ska inte sjunka så pass mycket på så kort tid som 5000mil. Inte heller xenonlampor och eller insatser ska ta slut så snabbt.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]