Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1431638
Ja, hur gör jag det?

Upp med bilen på pallar, sedan av med höger framhjul?

Den sitter med två bultar, är den lättåtkomlig? Behöver bara hjulet lossas och sedan ser man den? Kommer man kunna passa in den nya utan att behöver spänna spiralfjäder/stötdämpare?

Med vänliga hälsningar
Senast redigerad av 1 v70glt, redigerad totalt 0 gånger.
#1431675
Nu förmodar jag att det är stabilisatorstaget du ska byta, och inte själva krängningshämmaren.
Det sitter bara med 1 bult i fjäderbenet och 1 bult i krängsningshämmaren. Du behöver bara hissa upp bilen och palla upp den, lossa hjulet och lossa staget och skruva dit det nya, går på 5min........... men.... gammal bil, rostade bultar, sällan så enkelt i praktiken... Inte direkt ovanligt att man får ta till vinkelharry på bultarna.
#1431698
Kan rekommendera att hissa upp bilen på båda sidorna fram för att minska krafterna på krängningshämmaren. Muttrarna brukar sitta som fasen på de där om man inte lagt på kopparpasta innan samt att leden gärna vill snurra med när man försöker lossa muttern. Vissa har mothåll på baksidan och vissa har en torx/insex i mitten på muttern.
#1432025
Lucif3r skrev: mån 22 feb 2021, 16:16 Nu förmodar jag att det är stabilisatorstaget du ska byta, och inte själva krängningshämmaren.
Det sitter bara med 1 bult i fjäderbenet och 1 bult i krängsningshämmaren. Du behöver bara hissa upp bilen och palla upp den, lossa hjulet och lossa staget och skruva dit det nya, går på 5min........... men.... gammal bil, rostade bultar, sällan så enkelt i praktiken... Inte direkt ovanligt att man får ta till vinkelharry på bultarna.
Ja precis :-) stabilisatorstaget är det jag ska byta. Tack för svar! Man kan alltid preppa några dagar innan med att dränka bultarna i rostlösning? Eller 5-56? Båda kanske?
#1432026
SubMarine skrev: mån 22 feb 2021, 19:06 Kan rekommendera att hissa upp bilen på båda sidorna fram för att minska krafterna på krängningshämmaren. Muttrarna brukar sitta som fasen på de där om man inte lagt på kopparpasta innan samt att leden gärna vill snurra med när man försöker lossa muttern. Vissa har mothåll på baksidan och vissa har en torx/insex i mitten på muttern.
Hissa på båda sidorna? Har bara en reservhjuldomkraft och en pallbock. Menar du så att alla fyra hjul hänger fritt?
#1432098
Båda framhjulen räcker, alternativt att du pallar upp bilen med pallbocken på sidan du ska byta och sedan sätter domkraften under länkarmen på samma sida för att trycka ihop fjädringen (minska spänningen på stabilisatorstaget).
#1432126
Jag har bytt med bilen stående på hjulen, med fullt rattutslag så kommer man åt staget på en sida i taget. Då blir det inga spänningar mot krängningshämmaren
Men jag får erkänna att det blir lite trångt att komma åt den övre muttern när hjulet sitter kvar, har muttern rostat fast blir det inte lätt.. :-)
Har man lyft en sida och tagit av hjulet så blir det spänningar i staget ja. Plocka bort går ganska bra ändå
När man ska montera dit det nya staget så kan man trycka in en planka som hävarm mellan krängningshämmare och subram och tvinga hämmaren nedåt. Det går det också, underlättar om man är två ;-)
Åker numera på Biltemas stag, annars brukar jag vara misstänksam mot deras framvagnsdetaljer.. Stagen är ju så enkla att byta
Om man pillar av gummibälgarna på nya staget och helfyller med fett så dubblar man livslängden eftersom det då inte finns plats för något saltvatten att komma in. Lite pillrigt att få tillbaka låsringarna sen bara. Det är alltid nedre kulan som blir glapp först pga större vridrörelse och mer saltspray

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]