Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1431713
Alltså de ska visa en elbil Tisdag 2/3...

Verkar som vi oxå kanske måste ge oss in i denna härva, då företaget börjat se över bilparken och går mot el. :-/
Spontant kändes Enyaq som halvintressant, nån som sett den?
#1431718

Lockis skrev:
Malmstroem skrev: mån 22 feb 2021, 19:40
Lockis skrev:Problemet med din teori är att Volvo fortfarande sysselsätter lika många i Sverige. Det är längesedan Volvo var ägt utav svenskar.
För mig gör det ingen större skillnad. Jag har inget stort behov av att subventionera något företag med mina skattepengar. I längden brukar det vara bäst att låta bli att subventionera verksamheter som inte kan bära sina egna kostnader, oavsett vem som äger dem. Men jag måste erkänna -- jag har om möjligt ännu mindre behov av att subventionera utlandsägda verksamheter.

Det är därför jag har en relativt neutral inställning till den förändring som görs av tjänstebilsbeskattningen. Det finns för och nackdelar, och jag skulle gärna sett en konsekvensutredning.
Det är inte förmånsvärdet ändringen som kommer döda Volvo i Sverige. Det är bonus/malus. En v90 tappar ~10.000:- i bonus efter den 1/4. En xc90 kommer inte ha någon bonus alls. Volvo har av någon anledning haft svårt att hålla co2 nere på sina hybrider. Bara en elbil i form av xc40 också. Volvo måste sno sig och lansera och leverera elbilar. Xc90 är väl förmodligen nästa bil som får en hel el drivlina?
Tror nu inte Volvo kommer dö, men de hade legat lite bättre till om de börjat med elektifieringen av flottan några år tidigare.

Ser man till andra stora tillverkare ligger ändå Volvo rätt okej till, de har inte av vad jag sett riskerat böter p.g.a för höga utsläpp i sin bilflotta.
#1431722
joel80 skrev: mån 22 feb 2021, 20:35
Lockis skrev:
Malmstroem skrev: mån 22 feb 2021, 19:40
För mig gör det ingen större skillnad. Jag har inget stort behov av att subventionera något företag med mina skattepengar. I längden brukar det vara bäst att låta bli att subventionera verksamheter som inte kan bära sina egna kostnader, oavsett vem som äger dem. Men jag måste erkänna -- jag har om möjligt ännu mindre behov av att subventionera utlandsägda verksamheter.

Det är därför jag har en relativt neutral inställning till den förändring som görs av tjänstebilsbeskattningen. Det finns för och nackdelar, och jag skulle gärna sett en konsekvensutredning.
Det är inte förmånsvärdet ändringen som kommer döda Volvo i Sverige. Det är bonus/malus. En v90 tappar ~10.000:- i bonus efter den 1/4. En xc90 kommer inte ha någon bonus alls. Volvo har av någon anledning haft svårt att hålla co2 nere på sina hybrider. Bara en elbil i form av xc40 också. Volvo måste sno sig och lansera och leverera elbilar. Xc90 är väl förmodligen nästa bil som får en hel el drivlina?
Tror nu inte Volvo kommer dö, men de hade legat lite bättre till om de börjat med elektifieringen av flottan några år tidigare.

Ser man till andra stora tillverkare ligger ändå Volvo rätt okej till, de har inte av vad jag sett riskerat böter p.g.a för höga utsläpp i sin bilflotta.
Nej Volvo lär nog inte dö. Inte riktigt så illa som jag fick det att låta 😁 men att dem kommer sälja mindre bilar till tjänstebilar är nog att vänta. Jämför man med både BMW och Audi så är deras bilar på pappret bättre. Och det är inte längre så stor prisskillnad. Så tror definitivt dessa märken kommer tjäna mer på Bonus/malus.
#1431724
Malmstroem skrev:Det är därför jag har en relativt neutral inställning till den förändring som görs av tjänstebilsbeskattningen. Det finns för och nackdelar, och jag skulle gärna sett en konsekvensutredning.
Den är alldeles säkert gjord. Det har begärts in remissvar osv. Inte ens jag, som definitivt drabbas, kan tycka att det principiellt är fel med den förändring som görs. Men jag "gillar" förstås inte höjd skatt i sak.

Det jag tycker är fel är att man med ena mungipan säger att vi ska ha en grön omställning och med den andra så höjer man beskattningen och gör exakt den typen av bilar dyrare.
#1431761
Varken jag eller regelrådet verkar tycka att effekterna på bilmarknaden analyserats speciellt ordentligt.

https://www.regeringen.se/48e585/conten ... lradet.pdf

Sedan har jag inte heller något större behov av skattehöjningar. ;-)

Edit.

Vill ni läsa konsekvensanalysen så finns den här:
https://www.regeringen.se/4aae36/conten ... forman.pdf

Antagandet om att antalet förmånsbilar ska fortsätta som förut anses som mest rimligt. Tillåt mig tvivla...
#1431769
Idag kom det nyheter kring det vi skrev om igår! Att det måste hända något politiskt för att de i storstäder ska kunna ha elbil på ett enkelt sätt.
Det här är väl kanske vad som behövs!
https://www.svd.se/stockholm-storsatsar ... naringsliv

Gäller att man bygger det smart, med lastfördelning och kanske på vissa platser med problematisk matning, med batteribank.

Men trevligt att läsa att man ändå har nån slags politisk tanke kring en lösning.
#1431823
joel80 skrev: mån 22 feb 2021, 23:14 Idag kom det nyheter kring det vi skrev om igår! Att det måste hända något politiskt för att de i storstäder ska kunna ha elbil på ett enkelt sätt.
Det här är väl kanske vad som behövs!
https://www.svd.se/stockholm-storsatsar ... naringsliv

Gäller att man bygger det smart, med lastfördelning och kanske på vissa platser med problematisk matning, med batteribank.

Men trevligt att läsa att man ändå har nån slags politisk tanke kring en lösning.

30.000 laddplatseri Stocksholm?

Länsstyrelsen i skåne tycker tvärs om:

"Icke publik – 80-95% av laddningen bedöms ske hemma eller vid arbetsplatsen.
Publik: Lokala
variationer mycket stora. Faktorer: Turister, genomfartstrafik, användningsmönster av företag,
etc.
Enligt antaganden om en konstant fordonsflotta, betyder det att minst 300.000 personbilar i
Skåne ska vara el- eller laddhybridbilar till 2030. Samtliga dessa behöver en laddpunkt där de
parkeras under längst tid under dygnet, vanligtvis vid hemmet eller arbetsplatsen."


De säger att det behövs minst det 10-dubbla antalet platser bara i skåne, för majoriteten av laddningen sker under natten och vid jobbet så man inte behöver fnatta omkring och jaga en laddstation/mack utan bilen laddas på parkeringen. det innbär att alla 100.000-tals som parkerar på gatorna osv behöver ett uttag. Och den laddas långsamt så att effektbehovet inte blir ett problem. Det blir ju dubbla fördelar.

Tyckler det verkar som en vettig stategi. Det skulle innbära 3.7 miljoner laddpunkter tillgängliga 2030 på villor och gator, parkeringar vid lägenheter.

Man måste nog våga tänka nytt och inte sitta fast i gamal banor att man ska åka till en el-mack och ladda så som man tankade sin gamla bensin/dieselbil. Vem vill stå i kö för en snabbladdning på väg hem från jobbet, eller gå ut 4 ggr per natt och alla i kvarteret ska flytta runt sina bilar så att alla får en chans vi de få laddpunkterna som finns.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1431826
Egentligen inte... Skåne verkar ju ha samma tänk.. att majoriteten av de som bor inne i stan inte har en egen parkeringsplats utan behöver möjlighet till "hemmaladdning" på gatuparkering utanför.

#1431828
joel80 skrev: tis 23 feb 2021, 11:13 Egentligen inte... Skåne har bara inte fattat att majoriteten av de som bor inne i stan inte har en egen parkeringsplats utan behöver möjlighet till "hemmaladdning" på gatuparkering utanför.
Det är ju Stockholm som inte har fattat utan tror att det räcker med 30.000 platser för alla som inte har en egen parkeringsplats, Det lär ju behöva minst det 10 dubbla om alla som inte har egen plats ska kunna ladda långsamt på gatan under natten vilket man verkar ha fattat i Skåne.

Skånes strategi är ju att snabbladdning är för de på långfärd, företag med extrem körsträcka och de på genomfart. Medan majoriteten laddar långsamt under natten.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1431830
Jag förstod det som att det är de gatuparkeringar som Stockholm stad har möjlighet att påverka. Sen behöver du inte parkera på en sån plats varje natt. Får man i 30 mil under natten så är det ju rätt få i stan som kommer behöva stå på en sån plata varje natt. Så räknar man med 100k elbilar i en stadskärna kanske 33k laddplatser är helt okej för att det ska funka?
  • 1
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 434

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]