Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: mån 22 feb 2021, 14:13
Malmstroem skrev:Det kommer att bli intressant att se hur många som väljer att fortsätta med förmånsbil. Det är inte längre speciellt förmånligt...
Det uttalade målet är att det ska kosta lika mycket för arbetsgivaren att ge dig 1kr lön som 1kr bil så hela "förmånen" är ju borta snart. Vissa områden återstår (elbilar i princip) men även där är försämringen igång. Om bilar ska ha genomsnittspris på 700k iställlet för 350k framöver så blir ju förmånsvärdet svettigt nästan oavsett.
Problemet med det nya förslaget är ju att dessa dyrare bilar inte kommer få lika hög höjning av förmånsvärdet som dem billiga. Eller problem och problem har man möjlighet att köpa dyrare bil så är det ju knappt en märkbar skillnad.
Sen har jag många andra "förmåner" inbakade i mitt avtal som annars inte finns på en privatägd bil. Så bara för att man höjer förmånsvärdet lite kommer det nog ändå vara värt det i framtiden. Även om folk istället tar lite mindre utrustning.

Sen tror jag att vi kommer röra oss mot mer normala priser på elbilar de närmsta åren. Dels för att privatpersoner ska ha möjlighet att köpa elbil, titta bara på ID.3, 4 och deras kusiner dessa är ju relativt billiga om man jämför med mycket annat där ute.
I slutändan beror det på hur det individuella förmånsbilskontraktet är utformat. Jag tror inte så många kommer att ta ut en "kostnadsneutral" förmånsbil driven av bensin eller diesel efter 1/7. Har du ett förmånligare kontrakt så blir det en annan sak. Då kan det fortfarande vara intressant.

Jag har också vissa incitament att ta ut en hybrid/diesel där det blir relativt sett förmånligt för mig. Tyvärr hittar jag ingenting som tilltalar mig mer än nuvarande XC90 som passar i de ramar som gäller för mig. En V90 T8 går in, men inte en XC90 T8 (vilket är förståeligt då det är en rätt dyr bil...). Därmed kör jag nog vidare med XC90 D5 ett par år. Jag tror inte att jag är ensam om att välja att köra längre med nuvarande bil när en ny blir så pass mycket dyrare än tidigare.

Jag misstänker att jag kommer att byta till hybrid/elbil i framtiden. Frågan är bara om hur länge.

Jag tror att vi kommer att få en förändring av bilmarknaden i Sverige som gör att vi närmar oss snittet av Europa. Därmed kommer det att säljas färre stora Volvo, och fler mindre VW. Gissningsvis ger det mindre utsläpp, vilket inte är dåligt. Problemet är att vår nuvarande bilpark med stora bilar troligen kommer att hållas rullande extra länge när alternativet att skaffa ny bil blivit så pass mycket dyrare. Det ger mer utsläpp. Var vi i slutändan landar när det gäller utsläpp har jag svårt att bedöma -- och det saknas konsekvensanalyser inom området.

Den tidigare förmånsbilsbeskattningen kan beskrivas som ett beställningsjobb för att sälja fler Volvo och Saab. Nu är Saab borta, och Volvo kinaägt -- så det är väl inte helt fel att skattesubventioner av Volvo försvinner.
Lövet skrev: mån 22 feb 2021, 14:13 Det uttalade målet är att det ska kosta lika mycket för arbetsgivaren att ge dig 1kr lön som 1kr bil så hela "förmånen" är ju borta snart.
Pratade man inte också om att det skulle var samma kostnad för privatpersonen "om man får en bil av sin arbetsgivare" eller om man "får pengarna av arbetgivaren och köper den själv" ?
Lövet skrev: mån 22 feb 2021, 14:13Om bilar ska ha genomsnittspris på 700k iställlet för 350k framöver så blir ju förmånsvärdet svettigt nästan oavsett.
Vad hände med max 7,5 basbelopp = 357.000(2021) (där min XC70 D5 AWD en gång kvalade in) som vi hade innan man drog in våra förmånsbilar helt, är det vanligt med det dubbla och 3 dubbla av det, trodde 7.5 fortfarande var det vanligaste ,em jag har inte hängt med om antalet basbelopp rusat iväg.?.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Malmstroem skrev: mån 22 feb 2021, 15:38 Den tidigare förmånsbilsbeskattningen kan beskrivas som ett beställningsjobb för att sälja fler Volvo och Saab. Nu är Saab borta, och Volvo kinaägt -- så det är väl inte helt fel att skattesubventioner av Volvo försvinner.
Problemet med din teori är att Volvo fortfarande sysselsätter lika många i Sverige. Det är längesedan Volvo var ägt utav svenskar.
VolvoB20 skrev: mån 22 feb 2021, 16:16
Lövet skrev: mån 22 feb 2021, 14:13 Det uttalade målet är att det ska kosta lika mycket för arbetsgivaren att ge dig 1kr lön som 1kr bil så hela "förmånen" är ju borta snart.
Pratade man inte också om att det skulle var samma kostnad för privatpersonen "om man får en bil av sin arbetsgivare" eller om man "får pengarna av arbetgivaren och köper den själv" ?
Lövet skrev: mån 22 feb 2021, 14:13Om bilar ska ha genomsnittspris på 700k iställlet för 350k framöver så blir ju förmånsvärdet svettigt nästan oavsett.
Vad hände med max 7,5 basbelopp = 357.000(2021) (där min XC70 D5 AWD en gång kvalade in) som vi hade innan man drog in våra förmånsbilar helt, är det vanligt med det dubbla och 3 dubbla av det, trodde 7.5 fortfarande var det vanligaste?.
Många rör sig mot en TCO modell idag istället. Annat sätt att räkna som tillgängliggör fler bilar.
Lockis skrev: mån 22 feb 2021, 16:23
VolvoB20 skrev: mån 22 feb 2021, 16:16
Vad hände med max 7,5 basbelopp = 357.000(2021) (där min XC70 D5 AWD en gång kvalade in) som vi hade innan man drog in våra förmånsbilar helt, är det vanligt med det dubbla och 3 dubbla av det, trodde 7.5 fortfarande var det vanligaste?.
Många rör sig mot en TCO modell idag istället. Annat sätt att räkna som tillgängliggör fler bilar.
Åhå. intressant, Men gör det att bilar i klassen 700.000-1.000.000 tex kan få lägre TCO än en Golf tex? När man ser milkostnader i biltidningar brukar ju dyrare bilar dra iväg något totalt ruskigt.
I princip så. En Passat GTE har samma TCO som 2.0tdi 4m trots 150k högre pris osv.

Däremot är det svårt att trolla bort värdeminskningen helt hur man än gör. En bil för 800k blir dyr att leasa oavsett hur lite den drar per mil.
Milkostnaderna på nya dyra bilar drivs ju ofta upp av den rätt stora (i pengar räknat) värdeminskningen som sker de första åren. Frågan är om vi kanske kommer se någon förändring där med elbilar. Finns indikationer på att värdeminskningen är mindre. Om det drivs av hög efterfrågan nu eller att man börjar förvänta sig mycket längre livstid på elbilar får vi väl se.

Jag har förhoppningar om att Volvo kommer kunna behålla ett visst mellansegment också med bilar i V60-klass. Kollar vi på Polestar 2 känns det ju inte helt galet att vi rätt snart kommer se modeller med eldrift för 400-450k. (Polestar 2 ska ju själv komma med en billigare variant utan AWD och med "bara" 200hk nu i år.)
Lockis skrev:Problemet med din teori är att Volvo fortfarande sysselsätter lika många i Sverige. Det är längesedan Volvo var ägt utav svenskar.
För mig gör det ingen större skillnad. Jag har inget stort behov av att subventionera något företag med mina skattepengar. I längden brukar det vara bäst att låta bli att subventionera verksamheter som inte kan bära sina egna kostnader, oavsett vem som äger dem. Men jag måste erkänna -- jag har om möjligt ännu mindre behov av att subventionera utlandsägda verksamheter.

Det är därför jag har en relativt neutral inställning till den förändring som görs av tjänstebilsbeskattningen. Det finns för och nackdelar, och jag skulle gärna sett en konsekvensutredning.
Malmstroem skrev: mån 22 feb 2021, 19:40
Lockis skrev:Problemet med din teori är att Volvo fortfarande sysselsätter lika många i Sverige. Det är längesedan Volvo var ägt utav svenskar.
För mig gör det ingen större skillnad. Jag har inget stort behov av att subventionera något företag med mina skattepengar. I längden brukar det vara bäst att låta bli att subventionera verksamheter som inte kan bära sina egna kostnader, oavsett vem som äger dem. Men jag måste erkänna -- jag har om möjligt ännu mindre behov av att subventionera utlandsägda verksamheter.

Det är därför jag har en relativt neutral inställning till den förändring som görs av tjänstebilsbeskattningen. Det finns för och nackdelar, och jag skulle gärna sett en konsekvensutredning.
Det är inte förmånsvärdet ändringen som kommer döda Volvo i Sverige. Det är bonus/malus. En v90 tappar ~10.000:- i bonus efter den 1/4. En xc90 kommer inte ha någon bonus alls. Volvo har av någon anledning haft svårt att hålla co2 nere på sina hybrider. Bara en elbil i form av xc40 också. Volvo måste sno sig och lansera och leverera elbilar. Xc90 är väl förmodligen nästa bil som får en hel el drivlina?
  • 1
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 434

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]