Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I samband med att motorfästet höger nedre byttes så påpekade mekanikern att det var svårt att få i ettan och backen på växellådan.

Han sade att en bussning som sitter på växellådan, mycket lättåtkomligt, behöver bytas. Då ska det bli smidigare att få i ettan och backen.

Han tog fram bussningen och den var inte större än ett AA-batteri. Den satt fast med endast en torx 10 eller 15 sade han.

Kan någon länka till vilken bussning det handlar om? Samt ge en liten guide hur man byter den? Tänkte göra det vid nästa oljebyte.

V70 1998
Uh...
Om växlarna är svåra att få i, och känns "svampiga", så är det troligen bussningarna för växelwirarna som är slut(vilket är vanligt). Då lossar man bara wirarna från växellådan och petar ut bussningen, och stoppar i nya. Sitter bara med en låssprint/bricka, ingen skruv alls...
Personligen vill jag rekommendera "stumma" bussningar, t ex plast(som jag har, https://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97 ... 0-c70.html) eller uniballs. Det ger en helt annan känsla i växelspaken :)

Jag hade just problemet att växlarna var väldigt svampiga att få i, man fick typ "hålla mot" växelspaken en stund innan växeln hoppade i. Det avhjälptes helt med nya (plast)bussningar.
Lucif3r skrev: mån 22 feb 2021, 16:12 Uh...
Om växlarna är svåra att få i, och känns "svampiga", så är det troligen bussningarna för växelwirarna som är slut(vilket är vanligt). Då lossar man bara wirarna från växellådan och petar ut bussningen, och stoppar i nya. Sitter bara med en låssprint/bricka, ingen skruv alls...
Personligen vill jag rekommendera "stumma" bussningar, t ex plast(som jag har, https://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97 ... 0-c70.html) eller uniballs. Det ger en helt annan känsla i växelspaken :)

Jag hade just problemet att växlarna var väldigt svampiga att få i, man fick typ "hålla mot" växelspaken en stund innan växeln hoppade i. Det avhjälptes helt med nya (plast)bussningar.
Hmm ja det kanske var dessa? Var sitter dessa? Kan du förklara för en halvhändig hemmafixare :)

Mekanikern sade dock att de satt med torx och att de satt rakt under lådan, alt. mellan lådan och motorn, typ i närheten där man tappar oljan... hmm kan dock ha fel

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]