Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LordVader
Halloj!
Har ofta har problem med lågt batteri. Bilen har rullat cirka 8000 mil sen 2012, jag är enda ägaren. XC70 D3 -12.

Nu dök ovanstående fel upp, laddningsfel service snarast. Jag åkte hem och laddade batteriet fullt över natten med min CTEK laddare.

Jag mäter 11,6 volt när bilen är igång och 12,2 volt när bilen är avstängd.

vad är det troliga felet, laddningsregulator eller generator? Hur mäter jag att generatorn ger ström?
Senast redigerad av 1 LordVader, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av pb81
Laddar den bara 11.6v när bilen är igång så är det fel med generatorn, den skall ge runt 14v
Användarvisningsbild
av fjohan82
Är batteriet aldrig bytt hade jag börjat där.
Dels låg årlig körsträcka, dels drar värmaren på batteriet när bilen väl körs.
Användarvisningsbild
av LordVader
Laddade fullt batteri i torsdags enligt C-tek laddaren. Bilen har stått i varmgaraget tills idag tisdag och nu samma fel "Laddningsfel - service snarast"...

Servon stängdes av mm mm, stod bara på tomgång på gården som tur var. C-tek laddaren visar nu tomt (dåligt laddat) batteri, spänning 11,8 V, 12,2 V i torsdags. Cellfel?

Nu blir det byte av batteri först, och så hoppas jag det är felet. Men Murphy ser säkert till att det inte är så.
av ChristerN
Ja, säkert en cell som det blivit kortis i. Man kan ju iaf hoppas :-)

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]