Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Robbi skrev: tor 18 feb 2021, 23:13 Jäklar körde hem från Stockholm idag. Utvilad, avslappnad och satt och njöt. Länge sedan jag var så glad över att sitta timmar i en bil. Volvo har hittat jackpott med komforten. Jag har ändå kört V90 CC i fyra år.
Kul att du är så nöjd!
Hur upplever du ljudkomforten jämfört med V90CC? Jag har bara åkt en V90CC med dubbfritt, själv kör jag med högljudda Hakka9 vilket inte ger en helt rättvis jämförelse.
Intressanta reflektioner. Har för första gången köpt en bil med sportchassi, en S60 (som i och för sig har en sportig känsla totalt sett) och kan aldrig mer tänka mig något annat än en bil med sportchassi längre :)

Jag var helt inne på en V60 med standardchassit, men efter provat S60 R-design blev jag som besatt, känslan var som att hoppa från en Toyota Starlet till en Premium-bil stabilitet och körkänsla :-D

Men det här med chassi är ju 100% en smaksak och inte rätt eller fel!
Användarvisningsbild
av Slasse
Javerhammar skrev:
Robbi skrev: tor 18 feb 2021, 23:13 Jäklar körde hem från Stockholm idag. Utvilad, avslappnad och satt och njöt. Länge sedan jag var så glad över att sitta timmar i en bil. Volvo har hittat jackpott med komforten. Jag har ändå kört V90 CC i fyra år.
Kul att du är så nöjd!
Hur upplever du ljudkomforten jämfört med V90CC? Jag har bara åkt en V90CC med dubbfritt, själv kör jag med högljudda Hakka9 vilket inte ger en helt rättvis jämförelse.
Jag kör dubbfritt för första gången på 20 år och min bil är knäpptyst. Jag har förvisso laminerade rutor (akustikrutor) på min bil. Vet inte hur mycket det spelar roll?
Om du upplever din som knäpptyst så tror jag dubbarna spelar stor roll.
Min är långt ifrån knäpptyst med Hakka9 och akustik rutorna :)
Blir spännande att slänga på sommardäcken då det är dags!
Kan inte uttala mig om min ganska nya V60 än eftersom PESTEN kom och förstörde alla resplaner förra året. Tanken var en resa ner till Kroatien, men det sket sig totalt.
Nåja, min nya V60 inscription är åtminstone bra på "korta" turer såsom Skåne-Stockholm. Lite omodern bränsleförbrukning B5 jämfört med förra V70 D4 som kunde gå uppåt 100-120 mil på en tank.
Men till saken. Min förra V70-16 kunde man fan köra hur långt som helst i utan att bli trött i kroppen. Rimini och hem med två stopp var inga problem. Tanka i Österrike och sen ett "stopp" vid Puttgarden.
Minns en episod när jag och ett annat ekipage stod och väntade på båten och de klagade att de hade kört nonstop från Holland. Ehhh. Jag har kört från mellersta Italien :-)
Användarvisningsbild
av Slasse
Ja, Skandinavien var på 150mb tror jag.
Dundermuppen skrev:Kan inte uttala mig om min ganska nya V60 än eftersom PESTEN kom och förstörde alla resplaner förra året. Tanken var en resa ner till Kroatien, men det sket sig totalt.
Nåja, min nya V60 inscription är åtminstone bra på "korta" turer såsom Skåne-Stockholm. Lite omodern bränsleförbrukning B5 jämfört med förra V70 D4 som kunde gå uppåt 100-120 mil på en tank.
Men till saken. Min förra V70-16 kunde man fan köra hur långt som helst i utan att bli trött i kroppen. Rimini och hem med två stopp var inga problem. Tanka i Österrike och sen ett "stopp" vid Puttgarden.
Minns en episod när jag och ett annat ekipage stod och väntade på båten och de klagade att de hade kört nonstop från Holland. Ehhh. Jag har kört från mellersta Italien :-)
Ja, min V70 D4 MY16 kom jag lätt 110 mil med blandad körning. Den här är törstigare... dock så är den MYCKET skönare att köra. Stolarna, speciellt med dynförlängningen är underbar.
Suttit i bilen i 8 timmar, 76mil än så länge och jag kan bara säga - den är sjukt bekväm att köra oavsett hastighet! Fine, dubbarna stör en del men det gör de på i princip alla bilar förutom XC70.
Inte en tillstymmelse till trött i kroppen eller obehag någonstans.
Snittförbrukning mätt vid pump 0,63, enligt färd datorn 0,64 - sjukt nära :)

Otroligt nöjd med bilen och alla dess egenskaper!
Har "levt"i V70 i herrans många år och varje år upplevt italienresor. Min kropp har nog anpassat sig till dessa vagnar för normalt beteende har varit sträckkörning hem. 180 mil.
Köpte ny V60 förra året, men på grund av pesten så är man fast hemma.

/Johannes
av valln
Javerhammar skrev: ons 24 mar 2021, 17:28 Suttit i bilen i 8 timmar, 76mil än så länge och jag kan bara säga - den är sjukt bekväm att köra oavsett hastighet! Fine, dubbarna stör en del men det gör de på i princip alla bilar förutom XC70.

Har du en V60CC D4 awd?
En V60CC B4 AWD, diesel mildhybrid.
Utrustningen är det som ingick i Momentum advanced + ljuspaket och akustikrutor och kanske något mer. Men stolarna är standard tyg.
valln skrev: tor 25 mar 2021, 14:35
Javerhammar skrev: ons 24 mar 2021, 17:28 Suttit i bilen i 8 timmar, 76mil än så länge och jag kan bara säga - den är sjukt bekväm att köra oavsett hastighet! Fine, dubbarna stör en del men det gör de på i princip alla bilar förutom XC70.

Har du en V60CC D4 awd?

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]

Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på[…]

VOC strul

Verkar funka igen

Är du säker på att kamremmen inte […]