Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lång historia. Besiktade strax före nyår, fick anmärkning på spindelled och handbroms. Bytte länkarm först, spindelleden är integrerad. Gav mig på handbromsen, visade sig vara ABS-givaren som gått sönder (antingen rost eller fukt/fryssprängning) och blockerade justergrejen. Bytte ABS-givarna då de sitter ihop. Skitglad att allt var klart. Skulle provköra, bilen går igång och dör direkt. Provar igen, samma sak. Sedan ville den inte mer, troligtvis blev den sur och kompet försvann, det klassiska med korta starter så mycket bränsle tar bort oljefilmen i cylindern.
In och började googla, och kom fram till att det antingen är antennringen eller reläet för bränslepumpen. Samtidigt var det då kylan kom in över Sverige, och det var inte kul att vare sig meka eller försöka starta bilen när det är 20 grader kallt.

När värmen kom åter så körde jag med en kabel i stället för reläet så att pumpen funkar, och med hjälp av startgas så hostar den lite och startar. Står och går på tomgång, jag är skitnöjd att jag fått igång den nu ska vi lista ut om det är antennringen eller reläet. Börjar knäppa fast locket på luftburken, kommer till klämma nr 5 i ordningen då bilen tvärdör som om man slår ifrån tändningen. Inte hostdöd som om bränslet försvinner, utan tvärdör. Efter det har jag inte fått igång den.

Har kollat felkoder, finns inga. Kontrollmätt på tändspolen, det finns motstånd på på låg- och högspänningssidan. Kollat att det är motstånd även på vevaxelgivaren. Så jag är lite förtvivlad, vad fan kollar jag och på vilket sätt?

Har idag köpt en tändningskollare (Artnr. 15-142) som jag tänkte koppla mellan tändspole och fördelare.

Precis nu kom jag på att jag borde kolla fördelarlocket och rotor. Blir nästa steg tror jag. Stift och kablar är relativt nya, det sitter iridium-stift i.
Ja, börja med fördelare och rotor. Brukar iofs. vara misständningar man får när dom är dåliga, sällan bilen totaldör "bara så där".

Du skulle även kunna prova att rycka ur LMM'en, så bilen byter till sitt nödläge. Startar den då så är det något vajsing med någon givare, t ex LMM. LMM kan gå sönder så pass att bilen vägrar starta, eller tvärdör rätt som det är, utan att ge felkod.
Kan nog skippa att leta fel på vevaxelgivare och liknande. Definitivt något annat. Kopplade in prytteln på tändstiftet längst till höger, vet inte om det är cylinder ett eller fem. Körde på startmotorn och den blinkade fint, så det blir gnista. Kopplar in pumpen med kabel så reläet är inte inblandat. Har tryck när jag kollar ventilen i änden på fuelrail.

Det jag kan tänka mig nu är att det kanske är jordfel till spridarna. Var sitter den jorden? Kan man mäta på spridarna att de får impuls?
Bytte tändstift, fördelarlock, rotor, ingen skillnad. Helt plötsligt var det bara sporadiskt med gnistor.

Då den dog när jag höll på med locket till luftfiltret misstänkte jag tändspolen som sitter precis bredvid locket. Beställde en tändspole från en skrot och posten lyckades tappa bort paketet några veckor, fick den igår och bytte nu på lunchen. Succé!

Nu står bilen och puttrar på tomgång utanför, sen ska jag plocka ihop allt och hoppas att den fortsätter att fungera.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]