Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

EbbevonVolvo skrev: fre 19 feb 2021, 18:51
VolvoB20 skrev:Nja det vet jag inte om jag håller med om att det inte är någon större extra kostnad.

Det krävs speciella och dyra batterier som klarar lämna 500.000 watt i teslan och kraftelektronik och elmotorer en egen division för att kunna ta emot sådana effekter utan att smälta. Ledningsnät för de strömmarna tar också onödigt med plats.

Om du gör avkall på det så kan du spara massor med pengar och även välja batterier med större lagrinskapacitet men som lämnar mindre kortvarig effektopp.
Dessutom kostar det mer att tillverka en elmotor på 450 kW än en på 150 kW.
Vid stora serier är det inte alls säkert att det är lönsamt att göra två storlekar av något, kan mycket väl vara så att man spar pengar på att ha en storlek och strypa den som ska vara "mindre" istället.
Variosboy skrev: Vid stora serier är det inte alls säkert att det är lönsamt att göra två storlekar av något, kan mycket väl vara så att man spar pengar på att ha en storlek och strypa den som ska vara "mindre" istället.
Nja har man stora serier så kan en väldigt liten besparing på en artikel snabbt blir väldigt mycket pengar. Men det måste ju såklart ställas i proportion till hur mycket förändringen kostar att införa.
Variosboy skrev:
EbbevonVolvo skrev: fre 19 feb 2021, 18:51
VolvoB20 skrev:Nja det vet jag inte om jag håller med om att det inte är någon större extra kostnad.

Det krävs speciella och dyra batterier som klarar lämna 500.000 watt i teslan och kraftelektronik och elmotorer en egen division för att kunna ta emot sådana effekter utan att smälta. Ledningsnät för de strömmarna tar också onödigt med plats.

Om du gör avkall på det så kan du spara massor med pengar och även välja batterier med större lagrinskapacitet men som lämnar mindre kortvarig effektopp.
Dessutom kostar det mer att tillverka en elmotor på 450 kW än en på 150 kW.
Vid stora serier är det inte alls säkert att det är lönsamt att göra två storlekar av något, kan mycket väl vara så att man spar pengar på att ha en storlek och strypa den som ska vara "mindre" istället.
Inte när det gäller elmotorer vid dessa effekter.
Om du går mellan 450 kW och 150 kW är det en hyfsat stor prisskillnad. Det rör sig om en tre gånger så stor motor.

Om vi tittar på mer rimliga skillnader, säg mellan 132 kW och 160 kW så är prisskillnaden betydligt mindre. Här är ett exempel när prisskillnaden är ca 7.000 SEK -- https://www.busck.se/wp-content/uploads ... 20-1.4.pdf, Det rör sig inte om motorer för bilar, men skillnaden på de motorer som används i bilar borde vara i samma skala.
Ja, hoppet mellan 150 och 450 är helt klart för stort för min kommentar ovan, så jag backar på det jag skrev. Men när skillnaderna inte är 3X utan mindre kan det absolut vara för liten skillnad för att motivera att ha flera alternativ.
Det är lätt att stirra sig blind på priset på en komponent, men när man kikar på helheten så är det inte säkert att det är vettigt att lösa möjligheten till varianter genom att ha olika hårdvaror.
VolvoB20 skrev:
Men strömmarna vid laddning är ju sällan i samma härad som vid våldsam acceleration. Tesla batterier lämnar ju nästan en halv megawatt. Så snabbt lär jag inte ladda hemma :-D
Nej det är sant, men då du står på en laddningsstation halvvägs till din destination och skall nå det som är branschens "nyckeltal" - 80% laddning på runt 45 minuter så blir det stora strömmar och värmeutveckling. Och även om Teslas prestanda är imponerande så går dom in "temp protect mode" efter lite inspirerande körning då celler och allt annat blir för varmt.
Det är nog inte blixtrande prestanda som är problemet, utan just det att en resa kan bli flera timmar längre på grund av laddtiderna. Personligen (och även i vänkretsen) så offras gärna blixtrande prestanda och superlång körsträcka mot kortare laddtider då man verkligen behöver det. Och en av de viktigaste nycklarna till det ligger i bra batterier och hur man kyler/värmer dom.

/Thomas
Där gick väl den drömmen i kras då om att kunna köpa en Skoda Superb 4x4 med 2000 dragvikt och 9 sek 0-100 för 399 men med elmotor istället för som bensin nu.

Att slanta upp 600.000 kr ytterligare för att det behövs kyld snabbladdning som i en Tesla finns ju inte i min budget i alla fall.

Hade hoppats att praktiska funktionella elbilar inte var så långt bort, men de känns ju väldigt avlägset nu. :bored:
Jag vill väl påstå att det är närmare än någonsin? ;-) (30k i skatt /36 = 833kr extra för Superben)
Skärmavbild 2021-02-21 kl. 12.52.51.png
Skärmavbild 2021-02-21 kl. 12.52.51.png (142.01 KiB) Visad 228 gånger
Skärmavbild 2021-02-21 kl. 12.53.25.png
Skärmavbild 2021-02-21 kl. 12.53.25.png (160.63 KiB) Visad 228 gånger
Men JA, jag vet att Enyaq inte är 4wd (än, det kommer) men om du behåller en V70 AWD från -99 som släpvagndragare har du 99% av den övriga körningen fixad i alla fall. Ville bara påpeka att kostnadsmässigt är det väldigt nära. Som bekant är det viktigt att skilja på kostnad och utgift.
var fick du ifrån att du skulle kunna köpa en superb el för 400k ? det är nog minst 10år bort innan du ser en mer normal prisutjämning elbil/dieselbil och elbilen kommer alltid vara dyrare, det ör jag övertygad om. Personligen har jag helt släppt det där med elbil. Det jag titar på E-tron, Merca osv är så dyrt att jag aldrig kommer att vilja lägga de pengarna. XC60in får rulla tills den dör, sedan blir det nån liten skitbil de sista åren jag behöver bil. Jag ämnar att köra bil i ca 10-12år till sedan flyr jag landet med frun och då blir det hyr bil de få gånger det kommer att behövas.

Skulle tro att det är billigare att isf leasa en elbil idag, om man tar det som erbjuds, det tråkiga med lesing är att det går ju inet att lägga till något, för då drar månadskostnaden iväg utav bara den, och kör man 3-4000mil per år blir det ju svindyr månadskostnad. Köpa idag är ju uteslutet omman inet vill åka nån lite skithäck
Om 5 år kommer så gott som ingen köpa bensin/diesel som ny bil då det kommer vara helt galet ekonomiskt.

Man väntar sig en fortsatt nedgång med 70-80% på batteripriserna fram till 2030. (från 2010 har nedgången varit drygt 80%)
Elbilar kommer inte bara vara billigare att äga och köra, de kommer snart vara billigare att köpa, samt att de har en livslängd på drivlinan på 2-3ggr en förbränningsmotor.

Disruptionen är oundviklig nu.
  • 1
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 434
B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]

Automatlådan fast i "P"

Kolla kontakten på bromspedalen.