Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena alla kloka ;-)

Har problem med att min bil läcker oja från ventilkåpspackningen (vad jag kan se) som lägger sig på grenröret o sen rökfyller kupén vid stillastående o ryker rätt mycket när bilen stängs av :-o inte så ball..

Till saken hör att min kylarvätska försvinner ur behållaren efter bara ett par mil men ligger stabilt på 5-6cm nivå i botten på kärlet. bubblar i kärlet efter jag stängt av motorn oxå.

Min teori är att vevhusventilationen är igensatt/blockerad o därför letar sig trycket ut till svagaste punkten, tydligen vk-packningen.
Sen har jag fått till mig att det kanske kan va toppackningen som är kass oxå!! därav trycket i exp. kärlet..

Har redan bytt mycket i motorväg: Spridarna , bränsletrycksregulator, stift.

Snälla hjälp mig reda ut vad som felas min annars underbara bil!! :-( Litar icke på denna motor. Allt som är fel på bilen stavas just nu F.O.R.D....! :-( :-(
Låter ju inte så bra. Bubblar det så kokar den eller så får du in avgaser i kylsystemet. En verkstad (den bra typen) hjälper dej kolla det snabbt mha en grej som känner det.
Även kompressionstest kan hjälpa dig.
Oljeläckaget är enkelt fixat om det nu är just ventilkåpan, men det kan förstås vara nåt annat också. Vakuumpump, högtryckspump, tätning mot kamaxel eller liknande.
Rejser99 skrev: tor 18 feb 2021, 12:44 Om det bubblar i expansionskärlet låter det i mina öron som att topplockspackningen är kass...
Har du vatten i oljan? Olja i vattnet?
Nope ingen olja i vattnet.. men luktar nog lite avgaser när jag tänker efter.. :x ska dubbelkolla idag.
TommyP86 skrev: tor 18 feb 2021, 15:45 Låter ju inte så bra. Bubblar det så kokar den eller så får du in avgaser i kylsystemet. En verkstad (den bra typen) hjälper dej kolla det snabbt mha en grej som känner det.
Även kompressionstest kan hjälpa dig.
Oljeläckaget är enkelt fixat om det nu är just ventilkåpan, men det kan förstås vara nåt annat också. Vakuumpump, högtryckspump, tätning mot kamaxel eller liknande.
Får kanske kontakta nån verkstad då.. fixar det mesta själv med bilar. så jäkla dyrt med verkstad ju :-o
Men min teori om vh-vent. då? Vad tror nån om det?? Jag tyckte den lät logisk ju,haha.. Gjorde ett test med o sätta en gummihandske över öppet oljelock.. sköts typ iväg av tryck! :-o det ska väl suga in där om jag fatta den youtube-videon rätt. jag som kanske missförstått... :angelo:
Utan att vara fräck eller så, men det finns en väldig tilltro till att vevhusventilationen skulle orsaka alla sorters bekymmer. I princip försvann de problemen när man gick över till longlifeolja a5/b5 istället för a3/b4 som det var tidigare, dvs med modellår 2003. Den gamla oljan hade alldeles för lång intervall, blev mkt koks.

Om det är till nån tröst är motorerna lättskruvade och det finns gott om plats. Enda riktigt dumma är att vevaxeln saknar märkning och krysskil, så man måste ha en typ av stopp-tapp att gänga in för att hitta övre dödläge. Annars är det som sagt väldigt lättskruvat.
Hej igen.
Har haft isär vhvent. och kollat det. Blåste igenom oljefällan o där är inget stopp. Så det är utrett 😊
MEN...
Bilen va täckt av olja på baksidan och ner över turbon och tillomed bak till första dämparen :-o :-o :-( . Så det är avtorkat nu för i lokalisera läckan men jisses vad det såg ut!! Toppackning känns mer o mer aktuellt. Fan.. :-/
OBD P0121

Tyvärr så uppträder bilen exakt li[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]