Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev: fre 19 feb 2021, 09:33 ja det är ju just där problemet ligger med elbilar... Man uppoffrar allt för många praktiska funktioner och istället får massa lull-lull som har noll betydelse på vägen.

Rent spontant skulle jag säga att priserna kommer hålla i sig "så länge dom bara kan"... Biltillverkare är ingen välgörenhet, dom är ute efter att tjäna pengar och inget annat. Kan dom sälja en bil som är praktiskt sämre för dubbla priset så kommer dom fortsätta göra det.

Visst men har de någon hemlig kartell?

Det räcker ju med att en enda tillverkare släpper väldens första praktiska elbil till vettigt pris så har ju proppen gått ur.

Jag hoppas det inte ligger 10 år frammåt i tiden.
Elbilar är just nu dyra för att de är dyra att tillverka, inte att tillverkarna tjänar en massa pengar. Inte ens Tesla som är störst tjänar några stora pengar.
Lövet skrev: fre 19 feb 2021, 11:42 Elbilar är just nu dyra för att de är dyra att tillverka, inte att tillverkarna tjänar en massa pengar. Inte ens Tesla som är störst tjänar några stora pengar.
Visst, jag förstår att det blir dyrt, men jag vill inte betala en miljon för stora 4K skärmar i kupen och 1000 hk med whiplashframkallande 0-100 acc. Det går alldeles utmärk att åka till jobbet med min XC70 som gör 0 - 100 på 7.8 sek, Den hade funkat perfekt med 7.8 sek med elmotor också och 7.tum skärm. :-D :-) :-)
VolvoB20 skrev: Det går alldeles utmärk att åka till jobbet med min XC70 som gör 0 - 100 på 7.8 sek
Håller med dig. ”Problemet” är att prestandan i princip är gratis som en funktion av kraven på räckvidd. Batterierna är stora och kostar för räckviddens skull. Prestandan (tömma batteriet fort) är ingen större extra kostnad. Motorerna är ofta samma vid olika prestandauttag, det är batteristorleken man ändrar på.
Nja det vet jag inte om jag håller med om att det inte är någon större extra kostnad.

Det krävs speciella och dyra batterier som klarar lämna 500.000 watt i teslan och kraftelektronik och elmotorer en egen division för att kunna ta emot sådana effekter utan att smälta. Ledningsnät för de strömmarna tar också onödigt med plats.

Grejade lite med sådana batterier. Väljer du celler som lämnar 15 amp krävs det ju helt andra anslutningar än om du väljer de som ger 5 amp tex

Om du gör avkall på det så kan du spara massor med pengar och även välja batterier med större lagrinskapacitet men som lämnar mindre kortvarig effektopp.
VolvoB20 skrev:Det krävs speciella och dyra batterier som klarar lämna 500.000 watt i teslan och kraftelektronik och elmotorer en egen division för att kunna ta emot sådana effekter utan att smälta. Ledningsnät för de strömmarna tar också onödigt med plats.
Batterierna är än så länge vanliga 18650 celler i Tesla (åtminstone hittills) så det är nog så billigt det går att bygga dem. Men ja, vissa andra delar blir dyrare. Men vi är långt ifrån att det blir halva priset för att bilen accelererar hälften så fort.
VolvoB20 skrev:Nja det vet jag inte om jag håller med om att det inte är någon större extra kostnad.

Det krävs speciella och dyra batterier som klarar lämna 500.000 watt i teslan och kraftelektronik och elmotorer en egen division för att kunna ta emot sådana effekter utan att smälta. Ledningsnät för de strömmarna tar också onödigt med plats.

Om du gör avkall på det så kan du spara massor med pengar och även välja batterier med större lagrinskapacitet men som lämnar mindre kortvarig effektopp.
Dessutom kostar det mer att tillverka en elmotor på 450 kW än en på 150 kW.
Lövet skrev: fre 19 feb 2021, 18:47
VolvoB20 skrev:Det krävs speciella och dyra batterier som klarar lämna 500.000 watt i teslan och kraftelektronik och elmotorer en egen division för att kunna ta emot sådana effekter utan att smälta. Ledningsnät för de strömmarna tar också onödigt med plats.
Batterierna är än så länge vanliga 18650 celler i Tesla (åtminstone hittills) så det är nog så billigt det går att bygga dem. Men ja, vissa andra delar blir dyrare. Men vi är långt ifrån att det blir halva priset för att bilen accelererar hälften så fort.
Det var just 18650 jag har meckat med och de celler som lämnar stora strömmar snabbt var över dubbelt så dyra som de med högre kapacitet men mer moderata i att lämna stora strömmar tex vid max acc..
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: fre 19 feb 2021, 18:47
Det var just 18650 jag har meckat med och de celler som lämnar stora strömmar snabbt var över dubbelt så dyra som de med högre kapacitet men mer moderata i att lämna stora strömmar tex vid max acc..
Problemet med batterier som lämnar ström långsamt, också laddar långsamt och lite förenklat dessutom oftast blir varmare vid ett givet effektuttag på grund av högre inre resistans.

/Thomas
Funk skrev: lör 20 feb 2021, 09:01
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: fre 19 feb 2021, 18:47 Batterierna är än så länge vanliga 18650 celler i Tesla (åtminstone hittills) så det är nog så billigt det går att bygga dem. Men ja, vissa andra delar blir dyrare. Men vi är långt ifrån att det blir halva priset för att bilen accelererar hälften så fort.
Problemet med batterier som lämnar ström långsamt, också laddar långsamt och lite förenklat dessutom oftast blir varmare vid ett givet effektuttag på grund av högre inre resistans.

/Thomas
Precis , ska ditt batteri klara allt, snabb laddning, snabb urladdning, hög cyckeltålighet och låg självurladdning, och hög kapacitet på samma gång. Ja då blir det väldigt dyrt.

Men strömmarna vid laddning är ju sällan i samma härad som vid våldsam acceleration. Tesla batterier lämnar ju nästan en halv megawatt. Så snabbt lär jag inte ladda hemma :-D
  • 1
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 435
Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]

Vilken bränslebox passar?

Chippet står det Timos 2/7/9 series trim chi[…]