Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har inte sålt en bil på många, många år, men har lagt ut en bil på Blocket och fått en hel del respons. Men en sak reagerade jag på. Det var en bilfirma som hörde av sig och ville köpa bilen för 90% av begärt pris, alltså inget skambud, men definitivt en bit under begärt.

De ringde upp och berättade att de skulle provköra bilen och sedan betala pengarna direkt till mitt konto (vi hade tydligen samma bank, en av de större). Under tiden "drivern" var på plats skulle vi skriva kontrakt, och därefter ville de ha en "kontrollkod från den gula delen av registreringsbeviset" och därefter skulle pengarna sättas in direkt på mitt konto. Jag svarade att jag ville se pengarna på kontot innan jag uppger någon kod, men så kunde man tydligen inte göra. Så jag tackade nej till affären.

Han menade även på att man inte kunde göra ägarbyte till handlare via Transportstyrelsens app.

I mina öron låter detta som ett bedrägligt sätt att få mig att skriva över ägarskap och därefter kommer det så klart inga pengar in på kontot, och när jag ringer polisen så kan de inget göra då bilen inte längre ägs av mig. Eller är detta normalt förfarande när man säljer till en handlare på Blocket? Låter livsfarligt i så fall. En sak är om jag åker in till Bilia och säljer den och det tar ett par dagar innan pengarna kommer in på kontot, men här är det någon som hör av sig på Blocket, verkar jävligt dodgy.
@sbf, Nja luktar lite väl mycket om den där firren, ge de inget sådant då de bara kommer "sno" bilen för en symbolisk summa.

Vilka var det?
Micce1980 skrev: tor 18 feb 2021, 21:54 @sbf, Nja luktar lite väl mycket om den där firren, ge de inget sådant då de bara kommer "sno" bilen för en symbolisk summa.

Vilka var det?
Min teori är att de väljer ut bilhandlare med bra betyg för att verka trovärdiga, men när det väl är dags för ägarbyte ska bilen skrivas över till någon helt annan, bilfirmorna som nämndes är troligen inte inblandade, men tänkte för skojs skull motringa dem imorgon och fråga om individerna som hörde av sig.
Senast redigerad av 2 sbf, redigerad totalt 0 gång.
@sbf, Bra av dig o alla fall. Många är inte vakna och de flesta av oss inte van att behöva vara vakna på om det är något i görningen.

Du Kunde ju bestämt träff med de bara för att inte möta upp de bara för att fördriva deras tid ;-)
Det är dom som ska visa att pengar finns tycker jag också. Pengarna först sedan kod. Mycket vaket av dig. På banken finns allt sedan registrerat med t.ex ett regnr i ett meddelande och köp av... då är koden utlämningsbar.
T.ex: Blocket annons köpt @@@### / @@@##@ av (ditt namn)

Går dom inte med på det är dom säkert skumma typer.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Det är en varningsklocka när en spekulant inte frågar om bilens skick och historia, och heller inte prutar speciellt mycket, men redan har bestämt sig för köp och ingående redogör för hur betalningen ska gå till. Det är dock inte alltid skumt, en del annonsörer verkar inte kolla marknaden och se vad liknande bilar annonseras ut för, är bilen väldigt billig mot vad den "borde" vara kan många vilja köpa den osedd utan prut.
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]