Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

perin skrev: tor 18 feb 2021, 17:43
Lövet skrev:"– Att stoppa i enorma batterier för tusentals kilometers räckvidd… Jag är inte säker på att det är en trend som kommer fortsätta. Räckvidden kommer sjunka eftersom laddinfrastrukturen blir tätare, säger han."
Finns den trenden ens?
Han kanske har rökt på och tror att dagens elbilar går tusentals kilometer på en laddning och att de kommer bara gå några få tusen kilometer på en laddning i framtiden. :party: :-o
Han säger inte ”väsentligt mindre” nånstans eller läser jag dåligt? Han säger bara ”kortare”. Tror mer det är en inriktning han menar. Att det är slut med räckviddsrejs för sakens skull.
Lövet skrev: tor 18 feb 2021, 19:21 Han säger inte ”väsentligt mindre” nånstans eller läser jag dåligt? Han säger bara ”kortare”. Tror mer det är en inriktning han menar. Att det är slut med räckviddsrejs för sakens skull.
Han säger i.o.f.s tusentals kilometer och sedan ska bilarna få kortare räckvidd . Men det finns väl inga elbilar som går tusentals km idag?

Om jag kan köpa en elbil som går kortare än tusentals km så är jag nöjd om den bara går 1000 km.

Eller menar han att de kommer gå kortare än de elbilar som säljs nu? Tex audi med drygt 40 mil?

Jag hade ju hoppats att battertekniken skulle gå frammåt med lättare batterier så elbilar och vanliga bilar var lika.

Flygbranschen tex räknar ju med avsevärt bättre energi/vikt förhållande än idag för sina elflyg.
VolvoB20 skrev:Han säger i.o.f.s tusentals kilometer och sedan ska bilarna få kortare räckvidd . Men det finns väl inga elbilar som går tusentals km idag?
Nej det finns det inte. Men jag tror han tänker att de inte har några planer på att konkurrera eller bygga större batterier än vad som exempelvis sitter i Tesla Model S Plaid. Det är så sällan det kommer utnyttjas att det är slöseri. Jag håller med honom. Hur många gånger behöver man åka 60 mil utan paus? Klart det är najs men det har en stor kostnad i batterivärlden.
Jag håller med. Att jaga 1000km så som Tesla gör tror jag mest blir lite av ett sidospår för att visa att det går och som sen inte blir så vanligt. Kring 40-50 mil tror jag majoriteten av framtidens elbilar hamnar på. Och att man snarare går mot snabbare laddning och batterier som har en stabil och relativt hög laddkurva långt upp.
Solid state-batterier kan kanske ge just det.

VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: tor 18 feb 2021, 19:21 Han säger inte ”väsentligt mindre” nånstans eller läser jag dåligt? Han säger bara ”kortare”. Tror mer det är en inriktning han menar. Att det är slut med räckviddsrejs för sakens skull.
Han säger i.o.f.s tusentals kilometer och sedan ska bilarna få kortare räckvidd . Men det finns väl inga elbilar som går tusentals km idag?

Om jag kan köpa en elbil som går kortare än tusentals km så är jag nöjd om den bara går 1000 km.

Eller menar han att de kommer gå kortare än de elbilar som säljs nu? Tex audi med drygt 40 mil?

Jag hade ju hoppats att battertekniken skulle gå frammåt med lättare batterier så elbilar och vanliga bilar var lika.

Flygbranschen tex räknar ju med avsevärt bättre energi/vikt förhållande än idag för sina elflyg.
Batteritekniken har gått framåt enormt. Man har mer än fördubblat energitätheten per kg sen 2010.
Det är alltså utan att ännu ha solid state-batterier i produktion.
https://cleantechnica.com/2020/02/19/bl ... ince-2010/

Kollar man på de elbilar som går längst idag så är de i klass med vissa bensinbilar. 6-700km.

Sen blir det ju ändå så att det inte kommer behövas på samma sätt. Eftersom man inte behöver åka och tanka en elbil utan du kan få tillbaka alla de mil du normalt kör under dagen till nästa dag.
Det är endast på långturer, där man då beroende på bil, kommer få göra en paus efter kanske 30-50 mil. För de som kör i yrkestrafik får de inte köra längre tid utan paus och det kan nog vara rätt bra att få de privatpersoner som tror de klarar av att köra längre utan paus att vara tvingade till ett litet laddstopp också. :)
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
Jag har en dröm ... var och kikade på en sprillans ny Skoda Superb, 4x4. Suveräna utrymmen, 4 hjulsdrift så man inte fastnar och 2200 kg dragvikt. 399.000 kr. Perfekt för mig

Tänk om Skoda kunde kasta ut motor/drivlina/tank och sätt en elmotor fram och bak och lägga i batterier med 50 mils räckvidd och sälja den för 399.000 så hade jag stått först i kön.

Jag behöver inget flashy med hundra mil räckvidd, 0-100 på 2 sek och priser på en helt annan planet. Bara en bra eldriven bruksbil med vettig funtion som motsvarar det jag kan köpa idag. Volvo kan man ju undra om de är intresserade av det segmentet, de verkar ju mest snegla mot hysteriskt dyra elbilar som XC40 som har startpris på 800.000. :-o

Bilindustrin i EU säger ju att minst 50.000 jobb kommer försvinna för det är så extremt enkelt att skruva ihop en elbil jämfört med dagens, Då bode det inte vara omöjligt att behålla priset, den skulle t.o.m kuna bli billgare med så mycket mindre behov i produktionen.

Hur länge behöver man vänta på att det ska ske tror ni? 1år, 5 år, 10år ?
ja det är ju just där problemet ligger med elbilar... Man uppoffrar allt för många praktiska funktioner och istället får massa lull-lull som har noll betydelse på vägen.

Rent spontant skulle jag säga att priserna kommer hålla i sig "så länge dom bara kan"... Biltillverkare är ingen välgörenhet, dom är ute efter att tjäna pengar och inget annat. Kan dom sälja en bil som är praktiskt sämre för dubbla priset så kommer dom fortsätta göra det.
  • 1
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 435

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]