Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Någon som vet om det är några nya seriehybrider på gång likt BMW i3 REX? Tycker det är en ganska elegant lösning där t.ex. jag skulle kunna köra på el 97% av resorna men ändå ha flexibiliteten vid längre resor. Fördelen är ju att man kan ha mindre batterier med sig då en el-räckvidd på kanske 20 mil räcker. Detta gör att man kan bygga flera elbilar av samma mängd batterier samt att man slipper få sån stor viktökning vilket ju leder till ökat slitage på väg, däck etc.
SubMarine skrev:Någon som vet om det är några nya seriehybrider på gång likt BMW i3 REX?
Nej det är inte på gång i någon större utsträckning. Det beror på två saker främst 1) den klassas inte som elbil då i WLTP regelverket. Därmed räknas de inte på samma sätt (en elbil såld idag räknas som två stycken när man räknar snittutsläpp) och blir inte lika attraktiv för biltillverarna att bygga 2) få använde REX motorn ens en gång i månaden. Med större batterier försvinner behovet.

Jag är dock helt med på hur du tänker angående fördelningen eldrift/bensindrift.
"– Att stoppa i enorma batterier för tusentals kilometers räckvidd… Jag är inte säker på att det är en trend som kommer fortsätta. Räckvidden kommer sjunka eftersom laddinfrastrukturen blir tätare, säger han."
Lövet skrev: tor 18 feb 2021, 14:58 "– Att stoppa i enorma batterier för tusentals kilometers räckvidd… Jag är inte säker på att det är en trend som kommer fortsätta. Räckvidden kommer sjunka eftersom laddinfrastrukturen blir tätare, säger han."
Låter helt rimligt tycker jag.
AndreasThn skrev:Låter helt rimligt tycker jag.
Jag med
AndreasThn skrev: tor 18 feb 2021, 15:06
Lövet skrev: tor 18 feb 2021, 14:58 "– Att stoppa i enorma batterier för tusentals kilometers räckvidd… Jag är inte säker på att det är en trend som kommer fortsätta. Räckvidden kommer sjunka eftersom laddinfrastrukturen blir tätare, säger han."
Låter helt rimligt tycker jag.
Nu går ju nya Audin som var med i artikeln 48,7 mil på en laddning. Ska han börja stoppa mindre batterier i bilarna han säljer så blir det väl 25 mil på en laddning och och 15 mil med husvagnen efter.

Det kräver många laddstaioner och många stopp tycker jag. Men men det kanske funkar, men att behöva ladda 6-7 ggr för en ullared tripp som jag idag gör på en tank känns rätt fjantigt.

Men det löses kanske med elvägar så man inte behöver stanna för att ladda utan det görs medan man kör.
Variosboy skrev: tor 18 feb 2021, 16:51 Vart säger han att de ska gå från 48,7 till 25?
Hans allra senaste bil som nu släpps går 48.7/43.6 mil på en laddning och så säger han att framtidens bilar kommer gå mycket kortare .

Exakt hur mycket kortare framtidens bilar än de 48.7/43.6 som dagens bil går han säljer vet jag inte. Men med betydligt mindre batterier, vinter, dubbdäck och kupévärmare kan det inte bli så himla långt.

Jag hade ju hoppats på motsatsen att man skulle komma lite längre
Lövet skrev:"– Att stoppa i enorma batterier för tusentals kilometers räckvidd… Jag är inte säker på att det är en trend som kommer fortsätta. Räckvidden kommer sjunka eftersom laddinfrastrukturen blir tätare, säger han."
Finns den trenden ens?
  • 1
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 435

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du m[…]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]

Givare höger fram V60 2014??