Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1430775
Sen kommer väl servicen med kamremmen vid 15000 mil, dock oklart för mig vad den kommer kosta.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1430793
@JonnyV70, Där ser man, trodde D3 var befriad från detta, trist att det inte var så men tack för att du meddelar. Jag hade beställt. delarna för kommande kamremsbyte online och låtit meken byta i samband med service och kört ett tag till.

Märkligt att de gick ner så pass mycket som 50% av kostnaden. På min ingick remmarna i bytet, de och rullarna skulle bytas när de gjorde åtgärden. Kanske har de räknat bort sådant då samt hur länge hade debiles på verkstaden?
av JonnyV70
#1430797
Micce1980 skrev: tor 18 feb 2021, 13:18 @JonnyV70, Där ser man, trodde D3 var befriad från detta, trist att det inte var så men tack för att du meddelar. Jag hade beställt. delarna för kommande kamremsbyte online och låtit meken byta i samband med service och kört ett tag till.

Märkligt att de gick ner så pass mycket som 50% av kostnaden. På min ingick remmarna i bytet, de och rullarna skulle bytas när de gjorde åtgärden. Kanske har de räknat bort sådant då samt hur länge hade debiles på verkstaden?
Volvo gick in och tog hälften. Man bytte kamremmen så den behöver inte bytas på ett tag. Bilen var på verkstaden i tre dagar och hade fri lånebil under tiden. Väldigt nöjd med verkstaden. De har verkligen ställt upp.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1430803
JonnyV70 skrev:
Micce1980 skrev: tor 18 feb 2021, 13:18 @JonnyV70, Där ser man, trodde D3 var befriad från detta, trist att det inte var så men tack för att du meddelar. Jag hade beställt. delarna för kommande kamremsbyte online och låtit meken byta i samband med service och kört ett tag till.

Märkligt att de gick ner så pass mycket som 50% av kostnaden. På min ingick remmarna i bytet, de och rullarna skulle bytas när de gjorde åtgärden. Kanske har de räknat bort sådant då samt hur länge hade debiles på verkstaden?
Volvo gick in och tog hälften. Man bytte kamremmen så den behöver inte bytas på ett tag. Bilen var på verkstaden i tre dagar och hade fri lånebil under tiden. Väldigt nöjd med verkstaden. De har verkligen ställt upp.
Ah, ja det är klart. Din är ju nyare och toppenbra med remmen också. Jag hade då kört något år till och känt efter om hur jag velat göra. Ja lånebil brukar de kunna stå med i dessa lägen, fick för hela perioden jag med.

Problemet vad jag tror är att det är så många andra "lågfriktionsmotorer" mm där ute att man vet inte alls om man går säker med att byta märke. Lurar annars själv på D5 om jag skulle byta en dag av något skäl då de visserligen har sina svagheter med men inte dessa. Tänkte D3 med men de hade väl balansaxlarna och nu detta, annars hade jag gärna kört just D3 då den täcker alla våra behov .
av JonnyV70
#1430809
Micce1980 skrev: tor 18 feb 2021, 14:09
Problemet vad jag tror är att det är så många andra "lågfriktionsmotorer" mm där ute att man vet inte alls om man går säker med att byta märke. Lurar annars själv på D5 om jag skulle byta en dag av något skäl då de visserligen har sina svagheter med men inte dessa. Tänkte D3 med men de hade väl balansaxlarna och nu detta, annars hade jag gärna kört just D3 då den täcker alla våra behov .
D3 är en trevlig liten maskin. Ingen raket (150 hk) men tycker den går fint och snålt.

Ja du är helt klart inne på något. Alla tillverkare tar till alla möjliga åtgärder och knep för att få ner förbrukning och utsläpp på en från början urgammal konstruktion. Jag tror helt enkelt att man sönderoptimerat dagens förbränningsmotorer.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1430812
Har en V90 D3 - är det VEA motor i dessa?
Hursomhelst hade en Audi A2 1,4 som drog 5l / 1000mil vilket Audi påstod var inom deras marginaler för oljekonsumtion. Hade alltid en flaska svin dyr olja i bagaget. I alla fall så märkte jag oljekonsumtionen kunde gå ned stundtals. Vidare, ibland kunde bilen vara svårt att återstarta efter en kortare tur. Verkstad sade det var EGRn som krånglade, minns inte om det åtgärdades (vilket jag tror jag gjorde) men oljekonsumtionen blev mer normal.
Kan det vara så att fel på EGRn kan öka oljekonsumtionen?
Användarvisningsbild
av PalleH
#1430885
pb81 skrev: tor 18 feb 2021, 11:53 Brukar vara runt 4500kr, skall du ha ny vattenpump så kan du väl lägga på ytterligare 2500.
För äldre v70 runt 4500:- men vea ligger nog mer mellan 5500-7500 jag själv betalade runt 6000:- utan vattenpump.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1430886
Micce1980 skrev: tor 18 feb 2021, 14:09
JonnyV70 skrev:
Micce1980 skrev: tor 18 feb 2021, 13:18 @JonnyV70, Där ser man, trodde D3 var befriad från detta, trist att det inte var så men tack för att du meddelar. Jag hade beställt. delarna för kommande kamremsbyte online och låtit meken byta i samband med service och kört ett tag till.

Märkligt att de gick ner så pass mycket som 50% av kostnaden. På min ingick remmarna i bytet, de och rullarna skulle bytas när de gjorde åtgärden. Kanske har de räknat bort sådant då samt hur länge hade debiles på verkstaden?
Volvo gick in och tog hälften. Man bytte kamremmen så den behöver inte bytas på ett tag. Bilen var på verkstaden i tre dagar och hade fri lånebil under tiden. Väldigt nöjd med verkstaden. De har verkligen ställt upp.
Ah, ja det är klart. Din är ju nyare och toppenbra med remmen också. Jag hade då kört något år till och känt efter om hur jag velat göra. Ja lånebil brukar de kunna stå med i dessa lägen, fick för hela perioden jag med.

Problemet vad jag tror är att det är så många andra "lågfriktionsmotorer" mm där ute att man vet inte alls om man går säker med att byta märke. Lurar annars själv på D5 om jag skulle byta en dag av något skäl då de visserligen har sina svagheter med men inte dessa. Tänkte D3 med men de hade väl balansaxlarna och nu detta, annars hade jag gärna kört just D3 då den täcker alla våra behov .
Var det inte D3 som inte hade balansaxlar!?🤔
#1431046
[/quote]

För äldre v70 runt 4500:- men vea ligger nog mer mellan 5500-7500 jag själv betalade runt 6000:- utan vattenpump.
[/quote]
Är det något särskilt som gör rembytet på VEA extra dyrt, jämfört med 5-cyl/äldre motorer?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]