Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
-14 imorse, gick höger bakdörr att öppna tror ni? :P
Användarvisningsbild
av bem
grillchips skrev: tis 16 feb 2021, 08:49 -14 imorse, gick höger bakdörr att öppna tror ni? :P
Jag skulle bli galen. Och nog allvarligt fundera på att byta bil (och märke), men lättare sagt än gjort för de flesta...
Bo
Användarvisningsbild
av grillchips
@poseidon, we have a winner! :D

@bem, jadu, jag skrattade mest. Efter gårdagen så började jag faktiskt gilla bilen igen efter att ha haft lite bismak ett tag. Nog naggades kanten lite imorse men det gick över fort. Fördelen är förstås att ärendet redan är upprättat med verkstaden så det bör inte vara några problem att få de att kika på specifikt höger bakdörr igen. Bilen ska in igen om knappt en månad på årsservice i vilken de ska byta baklyktorna, jag ska se till så att de hinner ta dörren då också.
I helgen väntar ju trots allt plusgrader så felet kanske "löser sig självt" för stunden.

Byta bil/märke har redan diskuterats här hemma och det är inte långt bort. Vi vet redan vad vi skulle byta till, inte säkert att det är ett klokare kort men det är iallafall en av de som Volvos "premiumsegment" slåss mot.
av Lockis
grillchips skrev: tis 16 feb 2021, 09:09 @poseidon, we have a winner! :D

@bem, jadu, jag skrattade mest. Efter gårdagen så började jag faktiskt gilla bilen igen efter att ha haft lite bismak ett tag. Nog naggades kanten lite imorse men det gick över fort. Fördelen är förstås att ärendet redan är upprättat med verkstaden så det bör inte vara några problem att få de att kika på specifikt höger bakdörr igen. Bilen ska in igen om knappt en månad på årsservice i vilken de ska byta baklyktorna, jag ska se till så att de hinner ta dörren då också.
I helgen väntar ju trots allt plusgrader så felet kanske "löser sig självt" för stunden.

Byta bil/märke har redan diskuterats här hemma och det är inte långt bort. Vi vet redan vad vi skulle byta till, inte säkert att det är ett klokare kort men det är iallafall en av de som Volvos "premiumsegment" slåss mot.
5serien är trevlig. ;-)
av LJN
Kan ni andra öppna Era bakdörrar inifrån när dom "frusit" ihop? När bakdörren på min V90CC har "frysit" ihop så går den inte att öppna inifrån, jag har provat men förardörren går att öppna inifrån om den frusit ihop. Har påtalat detta för min PST och han känner till problemet men vet inte varför. Han pratade om att låset "påbörjat" öppningen och därför går i "baklås" ?
Användarvisningsbild
av grillchips
@LJN, någon enstaka gång har det fungerat, men oftast inte. Jag har slutat försöka eftersom det oftast innebär att den ändå kommer studsa när jag väl behöver stänga den sen.
Användarvisningsbild
av Highlander
LJN skrev: tis 16 feb 2021, 10:29 Kan ni andra öppna Era bakdörrar inifrån när dom "frusit" ihop? När bakdörren på min V90CC har "frysit" ihop så går den inte att öppna inifrån, jag har provat men förardörren går att öppna inifrån om den frusit ihop. Har påtalat detta för min PST och han känner till problemet men vet inte varför. Han pratade om att låset "påbörjat" öppningen och därför går i "baklås" ?
Inte jag, helt dött. Känner heller inget motstånd när man använder i dörröppnaren inifrån (XC90 MY16), som förr i tiden när man försökte öppna en bil med barnlås osv.
Det enda sättet som fungerat för mig när det varit ner mot -20 är att hälla uppvärmt (vattenkokare) vatten över handtaget på utsidan. Då har jag fått upp dörrarna, men fyller å andra sidan på med mer vatten.... :x
Och enligt min Volvoverkstad så var detta inte goodwill att byta kistor. För gammal bil sa datorn....
Användarvisningsbild
av bem
Highlander skrev: tor 18 feb 2021, 09:56 ...
Och enligt min Volvoverkstad så var detta inte goodwill att byta kistor. För gammal bil sa datorn....
Bara se över alla spargrisar hemma då och tömma... :-)
Volvo står inge bra bakom sina produkter i detta fall, tycker jag. Det är ju i alla fall de som monterat in låskistorna (om det är de som är grundproblemet) i bilen en gång i tiden... (om de konstruerat låsskistorna skall jag låta vara osagt).
Stackare... gissar du inte är alltför glad om just detta rätt irriterande och potentiellt livsfarliga problem.
Bo
av least
Bo, detta är inte din privata blogg-sida.
Om du vill fördjupa dig i just din syn på Volvos hantering av låsen, skriv en egen tråd.

Du har väl inte drabbats av trasiga lås på din V90?
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 37
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]