Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZtereoiD
Jag har köpt mig en 850 GLT 92 å jag älskar motorn.
när jag köpte den gick den som "ett spann skit", men efter lite övertalning började den tycka om att varvas, efter en månad monterade jag ett öppet luftfilter i den och OJ! vikken skillnad!! det blev en HELT annan motor. den drar från låga varv (pinnar på BRA från ca 2000rpm)
Och låter riktigt sportigt!! JAg antar att du har testat att serva bilen, Stift, luftfilter m.m.??
av Bred
jepp, har ju gjort det...
förmodar att de är ja som har lite för höga krav :(

Kan ju bara jämföra me e polares bil, tycker de var betydligt jämnare innan, men nu sticker han bara :( (känns de som)

Har tyvärr inte hunnit kolla den där armen än, ursäkta... varit övertid stup i kvarten, å de tillfällena ja vart ledig har ja prioriterat jobbet...

Jaja, vi får se, tack ändå =)
av ZtereoiD
Bred skrev: Kan ju bara jämföra me e polares bil, tycker de var betydligt jämnare innan, men nu sticker han bara :( (känns de som)
Ja det känns så för oss alla efter ett tag... det är då suget att sälja å skaffa nått annat kommer, men det är bara att behålla å trimma!!!
av Bred
Tjenare allesammans.
Har kikat lite på detta tidigare men inte orkat bry mig. Men, så efter mycket körande längre sträckor börjar detta reta mig allt mer. Har kikat lite närmare på detta och misstänker starkt det variabla insuget som boven. Oftast går bilen sådär, lite skjuts över hela registret. Över 4500 varv händer lite mer, men inte i närheten av vad den har gjort ibland. Men, ibland händer det istället (inte ofta) att bilen känns rakt igenom slö, som om att tändningen skulle stå fel.
Nåväl, idag när jag hade lite tid över kikade jag lite noggrannare på den här så kallade "armen" i mitten på insuget.
Om jag varvar från tomgång rör den sig. Låter jag varvtalet återigen sjunka till tomgång och sedan gasar ännu en gång rör den sig osv.
Om jag istället påbörjar min andra "gasning" då varvtalet är på väg ner rör den sig inte alls.
Exempel: Varvar upp till 5000 varv (rörde sig), låter sjunka till 3000, varvar åter igen upp (händer inget) till 5000 varv, släpper ner den till 4000 varv, varvar återigen upp till 5500 varv (händer inget). Provar jag att då släppa ner den till säg ca 2500 varv och återigen varva upp (händer oftast inget) till 5000 varv. Låter jag den däremot efter alla varvningar sjunka ner till tomgång och sedan varvar igen rör den sig.

Sen kan jag ju nämna att även när jag skriver "händer inget" så rör sig oftast armen lite, men det är så lite i jämförelse med då man varvar från tomgång. Vid tomgångsvarvningen rör sig armen ca 1 cm upp (kanske mer). Annars så ser man bara en tendens till rörelse.

Är detta fel? Eller beter sig "armen" som den ska.
Var ska jag börja felsöka? Slangar?
Hjälp!

MvH Martin
av Bred
ingen som har något förslag på varför den bara går hyffsat? Någon speciell slang jag ska granska extra noggrant? Hittade inget när jag kollade innan men tacksam för förslag!

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]