Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Junkbuster
Absolut. Visst har man det. Men när en säljare säger att serviceboken ska ligga i bilen sen när man har kollat. Så säger de bara har du kollat igenom hela bilen. Vart ska dom lägga den här näst? Klart man har kollat igenom hela bilen.
av Junkbuster
Jag har garanti kvar. Och har mejlat dom just nu om uppgifter och har nu sagt att som får åtgärda detta. Kommer inte att ge mig. Kommer personligen att åka över med bilen annars
av dannesk
Kollades inte servicehistorik och om servicebok fanns innan köpet och vad som stod i denna? Man har ju som köpare också en undersökningsplikt.

Firman som servade bilen hade väl inte heller någon tillgång till serviceboken eller tidigare historik (om det nu inte var en Volvo ÅF och alla tidigare servicar gjorts på Volvo) och dessa kanske var tillsagda att inte byte remmen av firman som sålde den men det är ju bara spekulationer. Sånt här utreds alltid innan köp. Tycker dock att säljade firma ska ta reda på sådana här viktiga bytesintervaller på en bil man säljer.
av Junkbuster
Enligt firman så säger han i telefonen när jag pratar med honom att "serviceboken ska finnas/ligga i bilen " Vi säljer inte bilen helst utan servicebok. mycket riktigt när man går igenom bilen ingen servicebok. men skit samma. Har nu skickat ett mejl till dom och skrivit och satt lite press på dom. fullföljer dom inte nu så går jag vidare
Användarvisningsbild
av MartinS
Bilen är ju 10 år i maj.... Man har ju undersökningsplikt som köpare också, innan köpet...
av frippe64
Märklig tråd!
Du köper en bil utan servicebok, och klagar på att en service som ännu inte ska vara gjord inte är gjord.
Kommande servicar får du sköta själv, det gör inte säljaren åt dig.

Är det något fel på bilen?

Edit:
Ännu märkligare ter det sig när man läser denna tråd, där det framgår att du är införstådd i att kamremsbyte är nära förestående, innan du har gjort affären klar.
viewtopic.php?f=70&t=161239
av III
frippe64 skrev: tor 18 feb 2021, 08:41 Märklig tråd!
Du köper en bil utan servicebok, och klagar på att en service som ännu inte ska vara gjord inte är gjord.
Kommande servicar får du sköta själv, det gör inte säljaren åt dig.

Är det något fel på bilen?
Är den så konstig?, lovad servicebok men inte fått med den, skulle vara nyservad och är det till viss del, visar det sig att i den servicen så borde kamrem bytas så borde företaget stå för kamremen, sen tror jag att ts vet att nästa service får han betala själv. Visserligen får man ju undersöka själv men inte sällan som servicebok mm inte förvaras i bilarna för de inte ska få fötter. Frågat man då om det finns servicebok och säljaren säger ja, så....
Som nybörjare på att köpa bil hade jag nåt liknande historia, dock var jag så pass vaken att fråga när bilen var servad och besiktigat (standard frågor). I mitt fall var inte den senaste service noterad i boken vilket gjorde bilaffären osäkert, ångrade mig. Jag var beredd att lämna tillbaka bilen, läste i köpeavtalet att det kunde man göra inom 2 dagar för några tusenlappar två. Det löste sig dock då servicen hade loggats online, mänskliga faktorn och serviceboken korrigerades.
Hursomhelst så uppstod ett förtroende kris i stunden. Har du kvar varudeklarationen och vad står i ditt köpeavtal? Förhandla och t.ex möts halvvägs med 50% rabatt på nästa service inkl rembyte?
av Junkbuster
Bilen var ny servade med alla oljor,filter m.m sen när jag frågade om servicebolag så japp den ligger i bilen. Klart man tänkte okej vad bra inget mer om det. Frågade sen också om kamrem. Då ska den bytas vid 5000mil. Han sa inget om 10 år. Eller att den skulle/ska bytas nu. Sen. Fick bara massa papper om vad som har gjort på bilen tidigare bytt klossar, skivor,m.m och kollade igenom noggrant efter (kamremsbyte) inget om detta. Nu har jag fått mejl i från firman han säger att vi tar detta vidare men högre chefen är sjuk så vi ska ordna nånting säger han
B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]