Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1430301
Min 940 från -92 har börjat med ett konstigt beteende. När jag vrider på tändningen, så fortsätter bränslepumpen under bilen att surra och gå så länge tändningen är på, istället för ett par sekunder för att bygga tryck. Det är även ett lite udda pysande/väsande ljud kring fuelrailen medan pumpen står och går. Inga läckor varken i motorrummet eller under bilen. I övrigt går den som den ska.

Jag har även noterat att det emellanåt rasslar/klickar oroväckande från säkringscentralen. Funderar på om det är bränslepumpreläet som håller på att ge sig. Kan det orsaka något liknande? Känns lite otäckt att köra bilen såhär, om pumpen inte stannar som den ska vid en olycka eller liknande!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1430463
Att det låter i bränslesystemet när pumpen är igång är normalt, det pumpas ju bensin igenom konstant. Detts hörs ju inte när motorn är igång. Börja med ett annat bränslerelä, dom är inte det mest hållbara på en Volvo.
av bönan
#1430618
Idag åkte jag till Biltema för att köpa några glödlampor till ECC-panelen. Eftersom jag ville vara säker på att få rätt lampor tog jag isär panelen när jag satt på parkeringen. Gick in, köpte mina lampor, monterade och skulle åka hem. Då gick plötsligt inte pumpen alls, och bilen startar därför såklart inte. Tänkte att det var väl reläet som gett sig, så fick skjuts av en kompis till Mekonomen och köpte ett nytt. Monterade och fortfarande lika dant! Provade även att knacka på pumpen men det hjälpte inte heller, så fick lov att ringa bärgare för att komma hem. 1500 kr i sjön... :/

Ska ge mig på det hela på fredag då jag är ledig, får väl börja med att testa köra pumpen direkt från ett batteri. Det som gör mig riktigt orolig är att det är någon form av hemgjord el, på kablarna till ciggtändaren har någon satt strömtjuvar och sen två kablar som försvinner ner bakom säkringsscentralen, dessvärre nära där pumpreläet sitter. Ingen aning om det är relaterat, men funderar på om någon gjort någon form av tjuvkoppling och det är därför pumpen gick konstant innan? Och jag har råkat dra loss en kabel när jag bytte lamporna?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1430640
Du kanske redan vet, men det är ganska enkelt att dra ut och vända på hela elcentralen. Då ser du lätt vart det är för kablar.
Du kan "tvångsköra" bränslepumparna genom att ta bort bränslereläet och sätta en kabelstump mellan 30 och 87/2 i sockeln. Så startar pumpen om det är Ok efter reläet.
av bönan
#1430650
@lennarte,

Aha, så man kan lossa den för att kika in utan att behöva koppla isär något? Ingen lust att börja koppla isär saker i det ormboet! ;-)

Tack för tipset, får prova. Då slipper man i alla fall demontera pumpen i onödan. Appropå pumpen, behövs det kraftigare doningar till turbo (helt original sådan) än till vanlig F-motor? Har en pump från bil med F-motor liggande nämligen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1430764
På 740 får du ta bort facket ovanför säkringarna, lossa 2 hakar på sidorna och dra rakt ut. Får kanske "hjälpa till" att hålla undan kablarna till radio och liknande. E.v lägga i 4-ans växel, annars är det "bara" att dra rakt ut. Hela elcentralen kommer ut så du kan vända på den utanför. Koppla loss batteriet för säkerhets skull.
Det är samma pump på alla 2/7/900 med F i motortypen, utom -91 och -92 740 och 940 nyare än -95. Dessa modeller har bara en pump och den sitter i tanken
av rd350
#1430874
Det förekommer att pumpen "tjuvkopplas" om styrsignalen till relät försvinner pga. fel på styrenheten till bränslet. Då går pumpen hela tiden när tändningen är på. Tänk på att även ett nytt relä kan vara felaktigt..... I fall relät "klibbar" eller om det blir vattenfyllt (240) då brukar pumpen gå även med tändningen ifrånslagen.
av bönan
#1430898
Just det... Och då är det bara att skaffa ny box då. Men det bör ju gå att få liv i tillfälligt så att bilen går att flytta på i alla fall.

Känns ju som en högoddsare att först ska mitt gamla relä ge sig, och sedan ska jag få ett nytt som är trasigt..? Fast med tanke på hur bra allt gått på bilfronten senaste dagarna så är det inte mycket som förvånar längre!
av rd350
#1430902
Har varit med om ett nytt relä själv som varit kass (original) och hört fler som råkat ut för det. Men du har nog nån konstig extrakoppling.....
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]