Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte remspännare och multiremmen men verkar inte gjort det bättre direkt. Ljudet uppstår enbart om bilen stått i typ minst ett dygn, häromdan stod den i -15 i 10 timmar men ljudet uppstod inte då...

Jag har lyssnat med trädgårdsslang mot frihjulet på generatorn men tycker inte det verkar vara det, men man hör det tydligt om man sätter örat vid höger framhjul.

Hällde vatten på remmen vilket tystar ljudet, så måste vara någon rulle av nån typ.

Någon som har tips? Någon annan rulle/hjul som det kan va?

Eller kanske den nya remspännaren är skit och helt enkelt inte gillar att jobba kall..?

2.5t från 2012 (ex. bifuel)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
genetal13 skrev:Du behöver mutterknack med en hylsa 30mm för att lossa centrumbulten annars är det bara att köra. Samma procedur som när du bytte spännare.Obs ibland kan remskivan sitta ganska hårt Slå inte på skivan utan änvänd avdragare.
Tack för tipset. Dessa remskivor verkar ligga på en tusing, vilken beställde du? eller hade du inte samma motor?
genetal13 skrev:Jag har en diesel men jag tog det billigaste på trodo har för mig det var febi och den såg exakt likadan ut som orginal skivan jag tog bort.
Hmm frågan om det är värt det för min del, funderar på att sälja bilen till sommaren nämligen. De ju inte garanterat att det är den som är orsaken heller... Noterade det först i november lagom till kylan kom och de har inte blivit värre ljudmässigt.
Hade kvitter en period vid kallstart, till slut tackade lagret i generatorns remskiva för sig o slet av multiremmen... med ny
remskiva blev det tyst... :) 5700:- kronor fattigare efter akutjobb på Liljas i Växjö.

Detta på min då 8.5 år gamla 2010 V70 2.4d med ca 14000mil på mätaren... hade riktigt flyt då den inte tog med sig kamremmen...

Ac-kompressorns lager kan väl oxå vara ett problem....
apersson850 skrev:Har du provat något sånt här medel?

Jag fick ett kvittrande ljud, lite när jag var på väg hem och bilen var varm, mycket mer när jag startade nästa dag med kall bil. Det var frihjulet till generatorn som låst sig helt.
Tack för tipset, köpte de idag och får la se om det dämpar ljudet.
borstarmicke skrev:Hade kvitter en period vid kallstart, till slut tackade lagret i generatorns remskiva för sig o slet av multiremmen... med ny
remskiva blev det tyst... :) 5700:- kronor fattigare efter akutjobb på Liljas i Växjö.

Detta på min då 8.5 år gamla 2010 V70 2.4d med ca 14000mil på mätaren... hade riktigt flyt då den inte tog med sig kamremmen...

Ac-kompressorns lager kan väl oxå vara ett problem....
Har testat att stänga av acn och de kvarstår, så tror med största sannolikhet att de är något kring multiremmen. Den tystnar ju av lite vatten, så borde ju va remmen kan man tycka

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]