Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: På vår BMW har man bytt både avgasrening, ABS och Airbag på återkallelse.

Hade det varit Volvo hade man väl bara skruvat ur dem ur bilen, problem solved :P :-o :-D
Det är ju inte så att volvo tar bort säkerhetsbältet....
Jag har som sagt redan gjort denna återkallelse och förstår verkligen inte varför de är nåt att uppröras över. Jag märker absolut ingen skillnad på mitt bälte från innan. Varken när ja sitter å kör lr när jag tar på/av bältet. Så jag vill påstå att Volvo har löst detta helt okej.
I samband med en vanlig service gjordes ändringen på min bil igår. Jag tänkte inte ens på att det var annorlunda när jag hämtade bilen. Jag körde ytterligare en gång efter det utan att tänka på det. När jag sen väl kom hem slog det mig att den skulle vara ombyggd. Jag fick gå ut och titta för att se om det verkligen hade blivit gjort.
Det hade det, men jag märker alltså ingen skillnad när jag inte tänker på det.
apersson850 skrev: ons 17 feb 2021, 10:00 I samband med en vanlig service gjordes ändringen på min bil igår. Jag tänkte inte ens på att det var annorlunda när jag hämtade bilen. Jag körde ytterligare en gång efter det utan att tänka på det. När jag sen väl kom hem slog det mig att den skulle vara ombyggd. Jag fick gå ut och titta för att se om det verkligen hade blivit gjort.
Det hade det, men jag märker alltså ingen skillnad när jag inte tänker på det.
Ja man kan ju undra vad Volvo hade för anleding och tanke när man designade och monterade förlängingen en gång i tiden.

Varför lade man tid och pengar på detta från början? Speciellt om den enda funktionen det har är att introducera en försvagning av bältet som kan gå av. :-o

Jag undrar varför de gjorde det överhuvudtaget?
MartinS skrev: ons 17 feb 2021, 13:19 Bältessträckaren är ju knappast bortmonterad. Den här tråden håller verkligen på att spåra...
Ja det får man ju förutsätta att bältessträckern är kvar.

Men vad är det man gör igentligen? Fimpar man wiren och skurvar bältet direkt i sträckare? Byter man till en kortare wire som sitter fast i sträckaren så man innte ska kunna böja av den. Byter man både wire och sträckare.

Vore ju intressant och veta vad man gör. Det är väl inte urspårat att få veta det?
Hej, snubblade in här av en slump.
Jag har jobbat just med det här problemet på Volvo. Det är midjebältesförsträckaren som byts ut. Inte i den övre sträckaren till själva bältesrullen.
Säkerhetsbältet kan inte bli kortare av denna ombyggnad, då föreligger ett helt annat fel i säkerhetsanordningen.
Midjebältesförsträckaren har en trigger som är likt den som sitter till bältesrullen.
I midjebältesförsträckaren är bälteslåset förankrad och dess draganordning har i några väldigt sällsynta fall försvagats genom felaktigt användande.
Alla drabbade bilar får ett föreläggande om en utbytesenhet på valfri ÅF kostnadsfritt.
Beroende på vilken utrustningsnivå man har så sitter denna midjebältesförsträckare kanske både på förarstolen och passagerarstolen. Det kan man se i Car-Config via Vida hur konfigurationen ser ut under kolumnen *midjebältesförsträckare*.
Tänk också på om du byter ut en stol i bilen till en begagnad från en skrot så måste Du boka en ny tid för byte, för det upptäcks inte annars.

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]