Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en v70 -99 170hp automat (bensin) greyline
Min gamla hastighetsmätare gav upp
Jag hämtade först en på skroten (nr1).. samma årsmodel..
Motorn gick riktigt dåligt.. bytade tillbaka till min gamla .. motorn går perfekt igen.. upptäcker det finns ett tillverkningsnummer som inte är samma..

Hämtar hastighetsmätare nr 2 på skroten.motorn går perfekt.. men upptäcker att när jag startar bilen släcks alla kontrollampor som de ska på instrumentpanelen.. dock tänds kylarvätska indikatorn efter 5sek

Byter till min orginala hastighetsmätare..
när jag startar bilen släcks alla kontrollampor som de ska på instrumentpanelen.. även kylarvätska indikatorn (som lyser som den ska vid påslag av tändning.. slocknar som den ska)

Hastighetsmätare 2 har samma tillverkningsnummer som orginalet men har suttit i en gasbil automat..

.?

Någon som.har en god ide?? :x
Bilagor
20210215_154814.jpg
Tillverkningsnummer
20210215_154814.jpg (98.95 KiB) Visad 780 gånger
Det borde väl inte vara någon skillnad på kylvätskenivå-varningen på en gasbil.. ?
Håller med g-strutt om att kolla givaren under expansionskärlet, det händer att den ramlar ut ur plasthylsan på kärlets undersida. Eller så kärvar flottören inne i behållaren
Det är inte bara så att vätskenivån ligger precis på undre gränsen?

Sen är det förmodligen kombiinstrumentet som spänningsmatar givaren, har det varit en kortslutning till chassie i donatorbilen så skulle matningen kanske kunna vara skadad..
gubbstrutt skrev:Kan inte vara givaren i kylar burken som spökar lite random fram och tillbaka då?. En tanke bara.
Nej tror inte det då jag bytat fram.och tillbaka mellan de olika hastighetsmätarna...
Och det kommer bara när jag monterar hastighetsmätare 2
Erik Å skrev: tis 16 feb 2021, 22:26 Det borde väl inte vara någon skillnad på kylvätskenivå-varningen på en gasbil.. ?
Håller med g-strutt om att kolla givaren under expansionskärlet, det händer att den ramlar ut ur plasthylsan på kärlets undersida. Eller så kärvar flottören inne i behållaren
Det är inte bara så att vätskenivån ligger precis på undre gränsen?

Sen är det förmodligen kombiinstrumentet som spänningsmatar givaren, har det varit en kortslutning till chassie i donatorbilen så skulle matningen kanske kunna vara skadad..
Om.det varit en kortslutning skulle väl lampindikatorn lyst konstant.
Verkar som om.det finns ett flertal olika hastighetsmätar varianter??
Kollar i Haynes-schemat, det ser ut som om varningslampan har ena sidan kopplad till +12V inne i instrumentet och den andra sidan (via kontaktdon anslutning A14 , ledningen ska vara gul) jordas via givaren i expansionskärlet. Så om A14 är jordad (vid låg vätskenivå antar jag) så ska lampan lysa.. Borde vara enkelt att kolla med multimeter.
Givaren består av en reed-switch (två metalltungor inne i ett glasrör) och så sitter det en magnet i flottören. När flottör och magnet flyttar sig så går tungorna isär eller ihop. Reed-switched är en rätt skör sak, går lätt sönder om den glider ut ur plaströret! Kopplar man ur kontakten till givaren ska lampan rimligen förbli släckt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Reed_switch

Det är inte så att instrument #1 har en trasig lampa så att det inte syntes att givaren faktiskt larmar?
Även om det finns varianter av instrumentet så borde rimligen givaren i exp-kärlet vara densamma. Ärligt talat så förstår jag inte alltid Volvos logik, så jag kan ha fel :-D
Edit: kolla så att inte något kontaktstift har vikt sig i kontakten på instrument #2.. Särskilt A14 :-) Kan ju vara läge att titta efter fuktskador på mönsterkortet eller främmande metallföremål..
Det finns bara 4 olika instrumenthus som har betydelse; 97-98 bensin, 97-98 diesel, 99-00 bensin och 99-00 diesel. Enda som skiljer tekniskt mellan 97-98 och 99-00 är att hastighetssignalen går via CAN-BUS istället för en rå frekvensvåg. Dieslar har annan skala på varvräknaren. Resten är identiskt.

99 är dock ett brytningsår, det förekommer både "gamla" typen av hus och det nya, beroende på vad man har för motor/styrsystem. Går att enkelt identifiera genom att kika på bränslemätaren, står det "70" är det gamla modellen, står det "MAX" är det nya modellen.
såg nu det stå både Gas och Bensin på instrumentpanelens tankmätare,,
och när jag har hastighetsmätare nr 2 inkopplad,, funkar inte vredet till bildatorns info,, utan den visa konstant 1 grad,, oavsett vad jag väljer på vridreglaget för färddatorn,,

monterade tillbaka orginal hastighetsmätare,, funkar färddatorn som den ska igen ( dock är ej rpm som är död , därav jag byter hastighetsmätaren,, funkar på nr 1 och 2,,

Märkligt bara det är samma artikelnummer på husen,,, ser dock att utbyteshus har ett annat artikelnummer,, så därav förstår jag att den inte fungerar som den ska,, men märkligt att orginal och nr2 som har samma artikelnummer inte fungerar lika,.,,9451530 artikelnummer...

men som sagt monterat på det gamla och nu fungerar kylarindikator och färd dator som de ska,.,

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]