- tis 16 feb 2021, 22:36
#1430406
Har en 240 -92 B230F med ett underlig tomgång.
Har en tid haft för hög tomgång, kanske 1500 rpm. Jag blev glad när jag upptäckte att slangen till vevhusventilationen hade en spricka och bytte den samt några andra tunna slangar som var väldigt mjuka. Det blev lite bättre men inte helt bra. Sprayade med startgas utan att märka någon ändring i varvet. Gjorde rent och justerade in spjällhuset efter alla konstens regler. Jag kom på att om jag lyfter säkring 4 ( om jag minns rätt) och nollställer datorn så är tomgången perfekt sen. Men bara 2-3 starter med efterföljande körning. Sen höjer sig tomgången lite efter varje start till kanske 1200 rpm ända tills jag lyfter säkringen igen. Då är det bra några starter igen. Den visar inga felkoder. Mycket underligt.
Har en tid haft för hög tomgång, kanske 1500 rpm. Jag blev glad när jag upptäckte att slangen till vevhusventilationen hade en spricka och bytte den samt några andra tunna slangar som var väldigt mjuka. Det blev lite bättre men inte helt bra. Sprayade med startgas utan att märka någon ändring i varvet. Gjorde rent och justerade in spjällhuset efter alla konstens regler. Jag kom på att om jag lyfter säkring 4 ( om jag minns rätt) och nollställer datorn så är tomgången perfekt sen. Men bara 2-3 starter med efterföljande körning. Sen höjer sig tomgången lite efter varje start till kanske 1200 rpm ända tills jag lyfter säkringen igen. Då är det bra några starter igen. Den visar inga felkoder. Mycket underligt.
- By RMn