- tis 16 feb 2021, 20:49
#1430338
Vi fick av Magnus på Bilbolaget i Gävle låna en Volvo XC40 P8 AWD Recharge R-Design för ett ordentligt test / provkörning.
Tyvärr kom det lite tight inpå så ihop med rejäl kyla, -10 till -18 så fick alla tankar på räckviddstester stryka på foten.
Magnus pratade inför provkörningen sig varm för one-pedalsystemet där bilen bromsar själv utifrån läget på gaspedalen. Jag höll på att bryta ihop och stängde av funktionen mindre än en kilometer därifrån. Mer om detta senare.
Utrustningsnivån
R-design lämnar en inte besviken och jag vill nästan dra mig till jämförelsen att premiumkänslan i framsätet är jämförbar med XC90 R-design, ett stort lyft mot de XC40 jag suttit i tidigare.
Förar och passagerarmiljön
Som vanligt i en Volvo blir man bortskämd av bekväma stolar och det var inget undantag här. Jag med mina 180cm har inte något problem att hitta en bekväm körställning. Då jag kör XC60 privat så kände jag mig direkt hemma och märkte i förarsätet inte alls av att jag satt i en mindre bil.
Baksätet då? Betydligt kortare och lite lågt. Som vuxen skulle jag inte vilja åka på långresa i baksätet men för barn, absolut! Klassiska testet med benutrymmet bakom mig själv var däremot överraskande bra.
Underhållning/förarstöd
Bilen var utrustad med HK-systemet som levererade ett bra ljud, men jag testade inte med någon högre volymnivå.
Det intressanta i underhållningssystem i denna bil var för mig inte volymen utan att testa det nya Google-systemet
Grundfunktionerna fungerade riktigt bra och googleassistenten (röststyrningen) imponerar verkligen.
Alla funktioner/inställningar jag testade (som fanns att ställa manuellt) fungerade på första försöket med röststyrningen och även att ställa in navigationen fungerade superbt, 5 rattar i betyg.
Jag och barnen roade oss med att be den berätta skämt för oss i tid och otid. När jag återigen satt i vår XC60 så försökte jag använda röststyrningen men gav rätt snabbt upp, det är stor klasskillnad till googleassistentens fördel.
Tyvärr så lämnade systemet en del i övrigt att önska, inställningsmöjligheterna är betydligt sämre än Volvos egna system. Det kan hända att jag inte lyckades hitta allt men oavsett ett minus för mig här.
Jag saknade också detaljerad info från drivlina/batteri, i princip var laddnivå och denna vy det jag fick fram.
Navigation
Google-navigationen fungerade riktigt bra och fick mig också nästan helt att ha överseende med att bilen saknade Apple carplay (Polestar skriver att carplay kommer längre fram så jag hoppas det gäller även för Volvo).
Vi har Volvos navigation i vår XC60 men jag använder ändå oftast waze via carplay, med Googlekartorna i XC40 kände jag inget behov av att använda waze.
Plus också att kartan i instrumenteringen blivit mycket större
Att köra
Så till körningen då. Det är ju svårt att inte imponeras av 408hk med mycket vrid direkt från stillastående. Effekten till trots så är responsen i gaspedalen väl optimerad för både lugn som aktiv körning.
Som vanligt i elbilar så imponeras jag av den sömlösa accelerationen i och med att det inte finns någon växellåda som behöver växla.
Bilen är mycket bekväm att åka i och trots 18” vinterdäck så märkte jag inte alls av den höga ljudnivån som jag läst av utan bilen gick förhållandevis tyst även i motorvägsfart.
Ska jag säga något negativt så är det att baken tenderade att driva ut vid acceleration i halka men det är ingen rättvis jämförelse då bilen var utrustad med dubbfria vinterdäck och i övrigt ändå var förvånansvärt stabil i halkan.
Mycket rolig att köra och min förbrukning skulle antagligen bli långt över deklarerade siffror om jag skulle äga en.
Jag testade på morgonen att för att se förbrukningen på min vanliga morgonrutiner att nollställa förbrukningen, lät värmepumpen värma bilen före avfärd och körde lugnt. Det var väl också ungefär här med stora minusgrader som jag gav upp alla försök till något seriös förbrukningstest. När jag släppt av barn på två ställen (ca 6km körning) så stod förbrukningen fortfarande över 6kwh/mil för att sedan sista tre kilometrarna sjunka rejält så hela resan landade på 4,1 kWh per ml.
Laddning
Bilen klarar snabbladdning upp till 140KW vilket får ses som mycket bra.
Fullt så snabb laddning hade inte jag tillgång till utan jag fick nöja mig med 50kw.
Så åter till One-pedal drive
Funktionen är alltså inte bara full regenering utan bilen använder bromsarna om så behövs.
Jag hade inte gett funktionen en ärlig chans så jag behövde testa igen och dag två så slog jag åter på funktionen.
Precis som dagen före så gillade jag det inte alls första kilometrarna men sedan vande jag mig förvånansvärt fort i takt med att jag lärde mig hur jag skulle balansera gaspedalen. Faktum är att jag vande mig så pass att jag saknade funktionen när jag lämnar tillbaka bilen.
Hur ska vi då sammanfatta detta?
Tyvärr är XC40 en för liten bil för mina behov.
Magnus: jag är såld, ring mig när det går att beställa XC60 P8 alternativt V90 CC P8!
Jag har garanterat missat en hel del så skriv i kommentarerna om ni har några funderingar.
Tyvärr kom det lite tight inpå så ihop med rejäl kyla, -10 till -18 så fick alla tankar på räckviddstester stryka på foten.
Magnus pratade inför provkörningen sig varm för one-pedalsystemet där bilen bromsar själv utifrån läget på gaspedalen. Jag höll på att bryta ihop och stängde av funktionen mindre än en kilometer därifrån. Mer om detta senare.
Utrustningsnivån
R-design lämnar en inte besviken och jag vill nästan dra mig till jämförelsen att premiumkänslan i framsätet är jämförbar med XC90 R-design, ett stort lyft mot de XC40 jag suttit i tidigare.
Förar och passagerarmiljön
Som vanligt i en Volvo blir man bortskämd av bekväma stolar och det var inget undantag här. Jag med mina 180cm har inte något problem att hitta en bekväm körställning. Då jag kör XC60 privat så kände jag mig direkt hemma och märkte i förarsätet inte alls av att jag satt i en mindre bil.
Baksätet då? Betydligt kortare och lite lågt. Som vuxen skulle jag inte vilja åka på långresa i baksätet men för barn, absolut! Klassiska testet med benutrymmet bakom mig själv var däremot överraskande bra.
Underhållning/förarstöd
Bilen var utrustad med HK-systemet som levererade ett bra ljud, men jag testade inte med någon högre volymnivå.
Det intressanta i underhållningssystem i denna bil var för mig inte volymen utan att testa det nya Google-systemet
Grundfunktionerna fungerade riktigt bra och googleassistenten (röststyrningen) imponerar verkligen.
Alla funktioner/inställningar jag testade (som fanns att ställa manuellt) fungerade på första försöket med röststyrningen och även att ställa in navigationen fungerade superbt, 5 rattar i betyg.
Jag och barnen roade oss med att be den berätta skämt för oss i tid och otid. När jag återigen satt i vår XC60 så försökte jag använda röststyrningen men gav rätt snabbt upp, det är stor klasskillnad till googleassistentens fördel.
Tyvärr så lämnade systemet en del i övrigt att önska, inställningsmöjligheterna är betydligt sämre än Volvos egna system. Det kan hända att jag inte lyckades hitta allt men oavsett ett minus för mig här.
Jag saknade också detaljerad info från drivlina/batteri, i princip var laddnivå och denna vy det jag fick fram.
Navigation
Google-navigationen fungerade riktigt bra och fick mig också nästan helt att ha överseende med att bilen saknade Apple carplay (Polestar skriver att carplay kommer längre fram så jag hoppas det gäller även för Volvo).
Vi har Volvos navigation i vår XC60 men jag använder ändå oftast waze via carplay, med Googlekartorna i XC40 kände jag inget behov av att använda waze.
Plus också att kartan i instrumenteringen blivit mycket större
Att köra
Så till körningen då. Det är ju svårt att inte imponeras av 408hk med mycket vrid direkt från stillastående. Effekten till trots så är responsen i gaspedalen väl optimerad för både lugn som aktiv körning.
Som vanligt i elbilar så imponeras jag av den sömlösa accelerationen i och med att det inte finns någon växellåda som behöver växla.
Bilen är mycket bekväm att åka i och trots 18” vinterdäck så märkte jag inte alls av den höga ljudnivån som jag läst av utan bilen gick förhållandevis tyst även i motorvägsfart.
Ska jag säga något negativt så är det att baken tenderade att driva ut vid acceleration i halka men det är ingen rättvis jämförelse då bilen var utrustad med dubbfria vinterdäck och i övrigt ändå var förvånansvärt stabil i halkan.
Mycket rolig att köra och min förbrukning skulle antagligen bli långt över deklarerade siffror om jag skulle äga en.
Jag testade på morgonen att för att se förbrukningen på min vanliga morgonrutiner att nollställa förbrukningen, lät värmepumpen värma bilen före avfärd och körde lugnt. Det var väl också ungefär här med stora minusgrader som jag gav upp alla försök till något seriös förbrukningstest. När jag släppt av barn på två ställen (ca 6km körning) så stod förbrukningen fortfarande över 6kwh/mil för att sedan sista tre kilometrarna sjunka rejält så hela resan landade på 4,1 kWh per ml.
Laddning
Bilen klarar snabbladdning upp till 140KW vilket får ses som mycket bra.
Fullt så snabb laddning hade inte jag tillgång till utan jag fick nöja mig med 50kw.
Så åter till One-pedal drive
Funktionen är alltså inte bara full regenering utan bilen använder bromsarna om så behövs.
Jag hade inte gett funktionen en ärlig chans så jag behövde testa igen och dag två så slog jag åter på funktionen.
Precis som dagen före så gillade jag det inte alls första kilometrarna men sedan vande jag mig förvånansvärt fort i takt med att jag lärde mig hur jag skulle balansera gaspedalen. Faktum är att jag vande mig så pass att jag saknade funktionen när jag lämnar tillbaka bilen.
Hur ska vi då sammanfatta detta?
Tyvärr är XC40 en för liten bil för mina behov.
Magnus: jag är såld, ring mig när det går att beställa XC60 P8 alternativt V90 CC P8!
Jag har garanterat missat en hel del så skriv i kommentarerna om ni har några funderingar.