Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft panorama på två 2 bilar och totalt 8 år 25000 mil (XC60 + V90CC), när vi stod inför bilbyte så hade vi XC90 i sikte, även den skulle ha blivit med panorama, inte haft några problem med taken på någon av bilarna. Och om du skulle ha riktigt otur så finns det en försäkring som täcker en stor del även om det inte går på glasdelen. Absolut värt pengarna i mina ögon, men så vet jag inte om du måste välja bort något annat för att få det........ ;-)
Facts: Mindre känsligt än en lackad yta om du lastar cyklar, lägger verktyg etc. Man ser byggreglar, cyklar, kajaker, takboxar, rätt skönt att kunna kolla upp och se att det beter sig fint även i motorvägsfart samt att man stängt takboxen om man får tvångstankar. Dom är rätt tonade (iallafall xc90), så sol stör inte instrumentering eller ”gassar”.

Känsla: känns luftigt i kupén men jag tror inte man som förare berörs direkt, det är mer för passagerarna, speciellt dom bak.

Det finns jalusi ifall man vill stänga till.
V70_2005 skrev: tis 16 feb 2021, 21:57 ...
Bra info, visste inte det fanns jalusi att dra för om man skulle vilja. Vet dock inte riktigt när man skulle vilja det? Kanske om man skulle vilja sova (eller göra nåt annat kul...) i bilen en stund och ha så mörkt som möjligt?
/Bo
Dina funderingar var mina funderingar för ca 4 månader sen. Jag slog till. Tänkte lite som så att livet är för kort (och framförallt så lär jag inte köpa så himla många fler (nya) bilar i mitt liv) för att oroa sig över saker som kan hända. Sen jag lyssnade på Björn Natthiko Lindeblad's sommarprat och fastnat för hans livsmotto "Kanske - Kanske inte" så försöker jag tänka i samma banor.
Har nu haft bilen i 5 dagar och helt klart är fördelen störst för dom där bak men även jag har uppskattat det. Kommer inte ifrån att det ger en lite lyxig känsla av luftighet och ljuset var himla mysigt nu de senaste dagarna med klarblå vinterhimmel. Har även hunnit med att köpa en kajak och som redan nämnts så var det betryggande att kunna titta upp lite då och under den 8 mil långa hemfärden för att se så att jag hade surrat ordentligt.
Glaset är tonat och laminerat (vilket jag förstår är samma sak som akustik) och jag jag måste säga att jag i vart fall inte hörde nåt alls av kajaken.
Jag har även fabrikstoningen + akustik på övriga rutor så det går att kombinera. (Har dock inget att jämföra med så jag kan inte bedöma om det är tystare med än utan akustik.)
Till slut så kommer här lite bilder.
Bilagor
V90CCmedkajak.jpg
V90CCmedkajak.jpg (397.17 KiB) Visad 449 gånger
V90CC_6.JPEG
V90CC_6.JPEG (247.4 KiB) Visad 449 gånger
V90CC_2b.jpg
V90CC_2b.jpg (544.68 KiB) Visad 449 gånger
V90CC_1b.jpg
V90CC_1b.jpg (320.44 KiB) Visad 449 gånger
poscarjr,
Oj så snygg bil du har och vad fint panoramataket är. Nu hänger jag på gärdesgården att välja till det.
Så snyggt med panoramatak både exteriört och interiört.
Rymden ser ju bara för bra ut inne i bilen. Även ovanför föraren och passageraren bredvid ser man ju panoramataket hyfsat mycket ovan huvudena. Cool.
Om man öppnar takluckan är det nåt irriterande sus eller hur känns och låter det?

Tusen tack för dina fina foton poscarjr! Du är en riktig hygglo!
Bo
Tack! Håller med dig, snyggt både in- och utvändigt.
Och det passar extra bra till ljus bil med kontrasten som blir tycker jag.
Tror mig minnas att du sagt att du är lång och det är ju bra - då hamnar du ju ännu mer under taket. :-)
Jag har ännu inte testat att köra på öppen lucka så kan inte uttala mig om vindbrus. Hoppas nån annan kansvara på det. Jag ber att få återkomma i vår... :-D
Ljuset och rymden i kupen är underbar, vi köpte beg. så jag satte på solfim (frugan tyckte de var jobbigt med reflexerna i mitten displayen på testbilen) Nu har vi inte haft den över en hel sommar men, jalusin är än så länge alltid inrullad.
Har inga bilder från interiören men såhär ser det ut med lastbyglarna på taket viewtopic.php?f=79&t=160736&p=1422698&h ... x#p1422698
bem skrev: tis 16 feb 2021, 22:39
V70_2005 skrev: tis 16 feb 2021, 21:57 ...
Bra info, visste inte det fanns jalusi att dra för om man skulle vilja. Vet dock inte riktigt när man skulle vilja det? Kanske om man skulle vilja sova (eller göra nåt annat kul...) i bilen en stund och ha så mörkt som möjligt?
/Bo
När det är kallt ute vill man dra för. Det försvinner annars en hel del värme :-)
Panoramatak är en komplicerad produkt i ett utsatt läge. Frågan är om fördelarna är fler än nedsidorna. Slutar mekaniken som motor/vajern blir det ett nytt tak a’ 40k gissar jag. Så undvik att öppna den om bilen är infrusen eller i farten, sådant som belastar det mekaniska.
Ha bilen parkerad under ett tak för att skydda panoramataket från smuts, barr och sånt som kan sätta igen avrinningsrören. I övrigt har jag hört om kalldrag på kyliga platser i norr och svettigt i heta sydeuropeiska 40 graders värme.
Leasar du bilen behöver du inte ta höjd för ovan men köper man, och vill minimera riskerna är väl ett heltäckande tak att rekommendera.
Lockis skrev: ons 17 feb 2021, 08:41 När det är kallt ute vill man dra för. Det försvinner annars en hel del värme :-)
Jag satt just och fundera på detta. Då fick jag svaret på hur man bör göra vintertid när det är kallare. Tack.
Såna här tips står nog inte i bilens instruktionsbok eller på Volvos hemsida om Volvobilarna. Men på forum kan man få reda på sånt här.
/Bo
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus