Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bubbzy
Tjena!

Får meddelandet ”Parkeringshjälp service erfodras” på min XC70 -08 med sensorer både fram och bak.

Nån som har tips på bästa sätt att felsöka? Går det att mäta på enskilda sensorer med multimeter för att singla ut en eventuell trasig? Kan såklart vara annat problem också så alla tips samt smarta felsökningsförsöag är välkomna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
av Taxen47
har en -08 v70.När jag fick fel på min bil i bak,så testade jag med att hålla en kvast framför varje sensor och hörde då när den larmade.Visade sig att vä yttre som var lätt att känna med handen innanför var paj.Fint tyckte jag och beställde en begagnad.Sen visade det sig att ledningarna hade gått av precis vid sensorn.Gick ej att laga så jag fick beställa hela kabelstammen och sen riva bort kofångaren för att komma åt.Löste sig till slut.
Användarvisningsbild
av bubbzy
Varken fram eller bak funkar alls och får ju service erfodras så att felsöka genom att hålla något framför var och en är dessvärre kört

Har kollat sladd och kontakt på varje i anslutning till själva sensorn och kunde inte hitta något uppenbart fel.

Går inte hela systemet ner om en sensor slutar funka? Tänkte det var så av säkerhetsskäl?

VIDA? Har kopplat in en felkodsläsare (PPC2) men kunde inte utläsa något självklart från det men ska kanske granska den rapporten lite närmare.

Gått 30K+ så inte aktuellt att lägga mer än nån tusenlapp på att fixa så hoppades på enskild sensor eller typ kabelbrott

Användarvisningsbild
av bubbzy
Men VIDA och PPC är två skilda saker? Om det är samma sak men annat märke så kommer jag inte få någon mer info från VIDA antar jagBild

Denna har jag läst felkoder med utan att hitta något direkt kopplat till parkeringssensorerna, lär väl va nån styrenhet som rasat som inte är värd att bytaBildBild

https://sv.bsr.se/produkt/ppc_3_diagnos ... tem_505150

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]