Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1430159
GLIZ skrev:Va vänlig och bestämd när du talar med dom och upplys dom om att saker som inte är ok måste vara ok. Bilen va inte sned när vilden körde in i din bil och då ska den inte va det när den lämnar verkstaden heller. Att börja tumma på vad som ska göras och inte göras är inte att rekommendera för ger du dom ett finger tar dom hela handen och börjar lägga till saker dom inte tycker är viktigt/nödvändigt. Har du redan börjat tumma lite på det som ska vara som det va före smällen så upplys om att du funderat på det hela och att du inte accepterar ett hafsjobb och se till att få den lagning din VOLVO förkänar. Att ta hjälp av en jurist är inte helt fel. (Slog ett "elbolag" i huvudet med en för många år sedan.) Dom blir lätt lite vrångt inställda så det är sista utvägen. Bodde i lägenhet på den tiden och dom ville ha dubbelt betalt så det rörde sig inte om mer än 512kr men "klappadd" dom i huvudet med en advokat för 3000kr och upplyste om att dom skulle räkna på kwh sedan jag blev deras kund, vad jag betalat fram till datumet. Sedan betalade jag vad jag skulle. Saken va den att jag höll på att flytta också men har inte hört ett pip. Gör något liknande. Lämna in bilen för bedömning på en egen verkstad och låt dom tro att allt är lungt och klappa dom i huvudet med en advokat och lite papper. I värsta fall gör ett enskillt åtal. Kostar dig inget om du har rejält på "fötterna" dom får stå för rättegångskostnaderna när du vinner.

Stå på dig.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
1tim 30min har alla enligt lag har jag för mig, för konsultation med jurist/advokat.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1430160
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:Va vänlig och bestämd när du talar med dom och upplys dom om att saker som inte är ok måste vara ok. Bilen va inte sned när vilden körde in i din bil och då ska den inte va det när den lämnar verkstaden heller. Att börja tumma på vad som ska göras och inte göras är inte att rekommendera för ger du dom ett finger tar dom hela handen och börjar lägga till saker dom inte tycker är viktigt/nödvändigt. Har du redan börjat tumma lite på det som ska vara som det va före smällen så upplys om att du funderat på det hela och att du inte accepterar ett hafsjobb och se till att få den lagning din VOLVO förkänar. Att ta hjälp av en jurist är inte helt fel. (Slog ett "elbolag" i huvudet med en för många år sedan.) Dom blir lätt lite vrångt inställda så det är sista utvägen. Bodde i lägenhet på den tiden och dom ville ha dubbelt betalt så det rörde sig inte om mer än 512kr men "klappadd" dom i huvudet med en advokat för 3000kr och upplyste om att dom skulle räkna på kwh sedan jag blev deras kund, vad jag betalat fram till datumet. Sedan betalade jag vad jag skulle. Saken va den att jag höll på att flytta också men har inte hört ett pip. Gör något liknande. Lämna in bilen för bedömning på en egen verkstad och låt dom tro att allt är lungt och klappa dom i huvudet med en advokat och lite papper. I värsta fall gör ett enskillt åtal. Kostar dig inget om du har rejält på "fötterna" dom får stå för rättegångskostnaderna när du vinner.

Stå på dig.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
1tim 30min har alla enligt lag har jag för mig, för konsultation med jurist/advokat.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
På dum bara...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1430218
GATUPLAN skrev: mån 15 feb 2021, 23:33
poscarjr skrev: mån 15 feb 2021, 21:13 Ursäkta om frågan redan tagits upp (jag läste igenom tråden som hastigast) men vad säger ditt försäkringsbolag? I normalfallet blir bilen bra och alla är nöjda. Men i ditt fall så borde väl rimligtvis ditt dom vara intresserade av ärendet. Dom har ju investerat en himla massa pengar i detta men det enda dom fått är en jättebesviken kund. Jag förstår inte varför du måste dra i allt detta.
Sen detta med Dekra. Låt dom göra sin undersökning oavsett om den kan anses vara beroende/oberoende . I princip blir det ju intressant först när du får resultatet. Om notering saknas för exempelvis bagageluckan så får du fråga om det betyder att den anses OK alternativt att dom inte ens testat.
Nåväl, lite snabba tankar från min sida. Jag skulle nog se till ha ha försäkringsbolaget som speaking partner.
Volvia ska vara på min sida, jag är inte vållande då min bil stått parkerad på en 30 väg och så kommer det en mindre bil I full fart.
MEN de har ju beslutat att laga bilen och bilen har inte blivit bra än. De har förbrukat sin budget och vissa av de bara vill att jag ska acceptera alla fel och skit. Vållandes försäkring kan inte ersätta kostnader som Volvia och Bilia har ursakat.

Vad det gäller Dekra litar jag inte på detta efter alla omständigheter som händer nu. Bagageluckan fastnar i kylan liksom dörren som blir värre vid kylan. Bilia kommer att ha min bil inomhus för att den ska bli varm när de ska montera en vinge som släpt efter ett dygn. Under sådana förhållande kommer det kanske fungera och risken är att de får godkänt och jag får inte bilen lagad.
Dessvärre, som sagt, de har lagat bilen i 7 månader och jag har inte stressat någon.
Nu har de själva kontaktat Dekra för att "sätta punkt på detta". Utan att ens försöka laga bilen ordentligt.
Låter som "beställnings jobb". Precis som någon planerar något med några man känner...
Vad säger Volvia om läget som uppstått? Dom har ju gett Bilia en påse pengar (en påse vars storlek jag förutsätter att Bilia godkänt) för att fixa till din bil. Nu har Bilia inte lyckats med sitt åtagande. Hade jag varit Volvia så hade jag inte varit nöjd med Bilias jobb.
Om det nu är som så att du inte kan ge input till Dekras besiktning så är det väl bara att invänta resultatet. Om allt är frid och fröjd enligt dom så får du ta ut bilen i kylan och påvisa att dom har fel, dvs att din bil inte är åtgärdad.
Allt detta skulle jag presentera för Volvia.
#1430248
poscarjr skrev: tis 16 feb 2021, 10:42
GATUPLAN skrev: mån 15 feb 2021, 23:33
poscarjr skrev: mån 15 feb 2021, 21:13 Ursäkta om frågan redan tagits upp (jag läste igenom tråden som hastigast) men vad säger ditt försäkringsbolag? I normalfallet blir bilen bra och alla är nöjda. Men i ditt fall så borde väl rimligtvis ditt dom vara intresserade av ärendet. Dom har ju investerat en himla massa pengar i detta men det enda dom fått är en jättebesviken kund. Jag förstår inte varför du måste dra i allt detta.
Sen detta med Dekra. Låt dom göra sin undersökning oavsett om den kan anses vara beroende/oberoende . I princip blir det ju intressant först när du får resultatet. Om notering saknas för exempelvis bagageluckan så får du fråga om det betyder att den anses OK alternativt att dom inte ens testat.
Nåväl, lite snabba tankar från min sida. Jag skulle nog se till ha ha försäkringsbolaget som speaking partner.
Volvia ska vara på min sida, jag är inte vållande då min bil stått parkerad på en 30 väg och så kommer det en mindre bil I full fart.
MEN de har ju beslutat att laga bilen och bilen har inte blivit bra än. De har förbrukat sin budget och vissa av de bara vill att jag ska acceptera alla fel och skit. Vållandes försäkring kan inte ersätta kostnader som Volvia och Bilia har ursakat.

Vad det gäller Dekra litar jag inte på detta efter alla omständigheter som händer nu. Bagageluckan fastnar i kylan liksom dörren som blir värre vid kylan. Bilia kommer att ha min bil inomhus för att den ska bli varm när de ska montera en vinge som släpt efter ett dygn. Under sådana förhållande kommer det kanske fungera och risken är att de får godkänt och jag får inte bilen lagad.
Dessvärre, som sagt, de har lagat bilen i 7 månader och jag har inte stressat någon.
Nu har de själva kontaktat Dekra för att "sätta punkt på detta". Utan att ens försöka laga bilen ordentligt.
Låter som "beställnings jobb". Precis som någon planerar något med några man känner...
Vad säger Volvia om läget som uppstått? Dom har ju gett Bilia en påse pengar (en påse vars storlek jag förutsätter att Bilia godkänt) för att fixa till din bil. Nu har Bilia inte lyckats med sitt åtagande. Hade jag varit Volvia så hade jag inte varit nöjd med Bilias jobb.
Om det nu är som så att du inte kan ge input till Dekras besiktning så är det väl bara att invänta resultatet. Om allt är frid och fröjd enligt dom så får du ta ut bilen i kylan och påvisa att dom har fel, dvs att din bil inte är åtgärdad.
Allt detta skulle jag presentera för Volvia.
Problemet är att någon från Volvia har från början gjort felbedömning och sagt att bilen ska lagas. Bilias killar har sagt till mig vid flera tillfällen att det borde vara utbetalning istället. (Själv har jag inte sagt ngt om detta eftersom Volvia lovat att bilen blir som innan krocken, att det INTE ska påverka andrahandsvärde, att jag INYE ens behöver tala om för nästa ägare om skadan). Samtidigt älskar jag den bilen och aldrig velat att ska skrotas MEN har INTE påverkat deras bedömning. Inte ens uttalat mig!
Det har gått drygt 6 månader, förseningar, pga prioriterade polisbilar och annat och jag sa att det var OK och inte stressat någon en enda sekund!! Därefter börjar Bilia jobba med bilen, vissa saker gör man om visa saker har svårt att få till som tex BLIS, visa saker som det stora "1cm felet" förklararde inte alls eller kommer med osanningar (fabrikationsrobot gör så med alla bilar). När jag påpekar felen har de bråttom att bli "av med den" och kopplar in Dekra på ett konstigt sätt.
De säger "för att sätta punkt på det ".
Det har blivit så att både Bilia och den personen från Volvia som gjort beställning att bilen ska lagas vill att jag ska acceptera vad som helst. Trots att de varit oense från början - enligt vad man sagt till mig då. Så nu vill man samarbeta för att jag ska acceptera felen eftersom dessa felar deras och ersätts inte av vållandes försäkring.
Volvias handläggare döremot är snäll men hon kan inte göra så mycket känns det som. Hon kan inte ens uttala sig om Volvias felbedömning som startar det hela.
av least
#1430255
Det spelar exakt ingen roll om du som kund hetsar eller stressar, verkstaden ska styra arbetet på ett sätt som uppnår ett fackmannamässigt resultat.
Det hade troligen varit i ditt eget intresse att lägga lite stress på kundansvarig, så att denne förstår att du verkligen bryr dig om slutresultatet. Som det är nu ligger din passivitet dig i fatet.

Volvia är inte ansvarig för hur resultatet blir. Det ansvaret ligger på Bilia, och dig beroende på vad du godkännner.
Självklart vill Bilia få ut bilen till dig så snabbt och billigt som det bara går.
#1430296
GATUPLAN skrev: tis 16 feb 2021, 13:53 ...eftersom Volvia lovat att bilen blir som innan krocken...
I läget du befinner dig i just nu skulle jag invänta Dekra-rapporten och sen med den i handen gå tillbaka till Volvia och se till så att deras utlovanden hålls. Du får se till att hamna så pass högt inom Volvia-organisationen så att du hittar nån som får/kan uttala sig.
av Cox
#1430297
Skit i Dekra och byt in den perfekta bilen hos Bilia eller sälj den till dom. Du kommer aldrig bli nöjd med bilen. Jag hade avyttrat den så snart den var klar enligt Bilia.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

#1430313
poscarjr skrev: tis 16 feb 2021, 17:48
GATUPLAN skrev: tis 16 feb 2021, 13:53 ...eftersom Volvia lovat att bilen blir som innan krocken...
I läget du befinner dig i just nu skulle jag invänta Dekra-rapporten och sen med den i handen gå tillbaka till Volvia och se till så att deras utlovanden hålls. Du får se till att hamna så pass högt inom Volvia-organisationen så att du hittar nån som får/kan uttala sig.
Dålig magkänsla.
Med tanke på hur de hanterar situationen nu och hur de presenter Dekra fallet till mig i förväg kan jag inte ta andra slutsatser än att det är ett "beställnings jobb".
Dekra är bara där för att skriva några intyg enligt Bilias önskemål så att man kan avfärda alla mina klagomål.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1430321
Det är ett bra förslag att byta in bilen hos bilia som säger att det inte ska påverka värdet men TS gillar sin bil och det kan jag förstå. Den har en läcker färg på en ursnygg modell. Har bilia nått av samma modell i körsbärsrött hade jag menat på att jag vill byta...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 40
Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]