Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hejsan.
Nu är man med i ytterligare ett nytt forum. :-)
Har ni tipps på var man prisvärt kan köpa vinterdäck (=dubbdäck) på aluminiumfälg i Stockholms närhet. Vill gärna kunna se fälgarna innan man köper dem. Vet att det finns webplatser som gummihuset m.fl. Men helst vill jag kunna åka och titta på dem också gärna med egen webbplats.

/Göran
V70 Classic 170
av gonilvolvo
En annan sak som jag undrar är. Vissa säger att deras däck är vinterbeständiga. Vad innebär det?
Användarvisningsbild
av ER
Du menar fälgarna? Lacken tål salt och slask och är lite mer tålig mot detta vilket torde vara i stort sett majoriteten av det som finns ute, Volovos egna är "vinterbeständiga" och mina fula Lysithea vägrar släppa lack trotts grova repor efter isblandad grus på insidan av fälgbanan och nåt stenskott p åutsidan vid ekrarna så dom får tyvärr åka med en vinter längre än beräknat. Samma med dom Stellar jag hade på S40:n, lacken satt som berget trotts misshandel av salt och avfettning.
Enda typen av fälgar som inte är vinterbeständiga är dom med polerad kant och klarlack, där skiter det sig direkt när saltet spys ut på vägarna.
av gonilvolvo
Givetvis menade jag fälgarna. :oops:
Tackar. Jag är ju ute efter billiga alu fälgar med vinterdäck. Känns som ett roligare alternativ än plåtfälgar från volvo för samma pris.
Användarvisningsbild
av ER
Biltemas för 500kr fungerar ju helt ok på vintern.
av gonilvolvo
Jo Biltemas verkar helt ok. Men eftersom jag också behöver däcken så tror jag att det blir billigare att köpa ett paket med däck på fälgen av någon firm. Bland annat har Mekonomen 20% på sina däck och fälgar nu. De kör Goodyear ultragrip 500 och Ultragrip extreeme .
av flink
ER skrev:Biltemas för 500kr fungerar ju helt ok på vintern.
Mötte en kille på däckfirman som just köpt Biltemas fälgar och monterat nya däck på dom. Kan ju säga att han inte var direkt glad... han hade fått fel bultmönster...hehe..
Så om man köper Biltema fälgar så kontrollera att du fått rätt innan du monterar. Kan iofs hända var som helst, men ändå.
Säkert inget fel på deras fälgar annars.
av gonilvolvo
Det blev begagnade Lysithea volvo orginal fälgar, som var i bra skick. Inga märken utan bara lite skitiga, som däckhandlaren hade liggande.
Till de så blev det GoodYear UltraGrip Extreeme dubbdäck. Allt för 6400:- vilket var billigare än vad det jag skulle få ge för plåtfälgar hos Volvo.

--------------------------------------
Göran
Volvo V70 Classic -08 170 hk
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]