Moderator: Moderatorer

@Micce1980 Ibland har man tur! Det finns många regler, register, avgifter, zoner och förbud runt om i Europa. En djungel med allt... :bored:
Här I Sverige har vi väldigt få förbud/zoner konstigt nog.
Jag hamnade i en zon i Antwerpen när jag åkte till England/Skottland/Irland senast, men det gick också bra turligt nog.
@fjohan82, Som turist går det ju ibland komma undan. Förstod inte det där med Vignette i Österrike både första och andra gång vi var där. Andra gången på vägen hem ska vi då bara färdas en rätt kort bit på motorvägen. Så klart står de där och kontrollerar, detta för att som de sa alla tyskar tror att inte de kontrollerar här. De ville ha 1200kr eller om det var det dubbla, minns ej. Kom undan efter många vändor då vi dels var unga och påstod att vi visst kan betala boten men då har vi inte pengar till bränsle hem, då ville de bogsera bilen. Det kan ni göra sa jag men då har vi ändå inte råd att ta oss hem då det blir dyrare än bränslet och bilen stod på farsan och han ska ju inte behöva lida för detta, den stod bara på han av försäkringsskäl. De hade så klart hört allt märkte vi så gick tillbaka till bilen och väntade 10-12 minuter och gick med svansen mellan benen och frågade om de kunde skriva ner boten till en viss summa så skulle vi ändå kunna ta oss hem men utan att äta längs vägen, de orkade inte längre och bara pekade att vi skulle köra. Hade inte orkat idag men då var det mycket pengar och vi hade till och med tagit med oss kokplatta för att kunna laga mat på det spartanska hotellrummet på Pension Herzog i Zell am see och dess ägare hette Karl-Heinz, undra varför man kommer ihåg det :-)
Sent i går kväll blev det en välbehövlig tvätt av bilen.
Min Volvohandlare hade skickat en rabattkupong till deras tvättanläggning via Carpay på 50 kr.
Eftersom bilen aldrig varit så skitig innan, blev det en dusch med HD-degreaser innan för att lösa upp geggan.
Det är väldigt sällan jag behöver använda så starka medel till tvätten, men denna gång var det nödvändigt.
Eftersom sådana medel hör hemma på en tvättanläggning, passade det bra denna gång.
Ren och fin blev den i alla fall, och ett tack till en snäll Volvohandlare som bjöd på 50 kr att använda på deras"handtvättsanlägning".
@Micce1980 Ja nog har man varit med om många tokigheter och konstigheter på resorna. Har aldrig blivit stoppad av polis, men väl pratat med många gränsvakter och tullare.
Ibland får man förklara att "S" inte betyder Spain utan Sweden och att bilar från Spain har ett "E" som i España. :-)
Sen finns det gränsvakter som det tar 5 minuter på sig att släppa in en i landet, medan på andra håll får man köa i 3 timmar pga resandetryck och byråkrati.
fjohan82 skrev:@Micce1980 Ja nog har man varit med om många tokigheter och konstigheter på resorna. Har aldrig blivit stoppad av polis, men väl pratat med många gränsvakter och tullare.
Ibland får man förklara att "S" inte betyder Spain utan Sweden och att bilar från Spain har ett "E" som i España. :-)
Sen finns det gränsvakter som det tar 5 minuter på sig att släppa in en i landet, medan på andra håll får man köa i 3 timmar pga resandetryck och byråkrati.
Ja vissa gränser är som hämtat ur en bok jag läst, Mitt i allt av Herman Lindqvist, lyssnade i och för sig på det men man känner igen sig och undrar om någon ens skulle tro att det som hänt varit sant.

Mja, idag ""skvätte" jag meguiars snabbvax och carnuba på fälgarna så den håller sig nöjd. Skulle drar över med clay men den har jag städat bort :-)
Idag åkte ett Bowers & Wilkins ljudsystem in i bilen.
EbbevonVolvo skrev:Idag åkte ett Bowers & Wilkins ljudsystem in i bilen.
Hur, vad? Nä men köpt ett nytt kit, begagnat och var det bara att montera?
Micce1980 skrev: tis 16 feb 2021, 21:34
Nu gissar jag rätt vilt, men med tanke på att Ebbe enl. signatur kör XC60 MY17, där PS var ett Harmansystem, har det åkt eller fraktats ett B&W system i bilen. Kanske till hemmabio?
klirre skrev:
Micce1980 skrev: tis 16 feb 2021, 21:34
Nu gissar jag rätt vilt, men med tanke på att Ebbe enl. signatur kör XC60 MY17, där PS var ett Harmansystem, har det åkt eller fraktats ett B&W system i bilen. Kanske till hemmabio?
:-D :-D :-D
Såg du när jag var på HiFi-Klubben och lastade?
Jo, en rejäl uppgradering av frontar och center från ett mindre B&W system.
Så idag har jag plockat ur systemet från bilen. Det passade helt enkelt inte, tog upp hela bagaget med fällt baksäte.

Du får sex poäng på en femgradig skala! Grattis!! :-D
  • 1
  • 1450
  • 1451
  • 1452
  • 1453
  • 1454
  • 1912

Beror ju lite på vilka däck det handla[…]

..Kolen är lite olika i längd. Den kor[…]

Jag har i alla fall sett åtskilliga laddpla[…]

Vilken ratt är detta??