Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag undrar om tillskottsvärmaren som hjälper till att värma kupé fungerar som den ska?
När jag startar tillskottsvärmen med mobilen (VOC) så så tar det ca 15-20 minuter innan kupen
känns varm, men vid de tillfällen då jag glömt slå på värmaren med mobilen, så blir kupen varm först efter 25-30 minuter körning. Jag har kontrollerat, under inställningar/klimat/tillskottsvärme, att tillskottsvärmen till kupen är på slagen. Någon som varit med om något liknande? Bilen borde ju bli varm fortare när man kör bilen..
Teori utan fakta, när du kör parkeringsvärmaren går den för fullt och stängs sedan av efter maxtid, dvs ingen kontroll på temperatur i bilen. Dvs värm så mycket det bara går att värma.
Med startad och kall bil så är det bilens värme/klimat som styr mot din inställda temperatur, dvs tillskottsvärmaren kanske inte går hela tiden.
Det är samma värmare vid parkeringsvärme och tillskottsvärme men styrs på olika sätt.
Ja, låter som att värmaren eller cirkulationen från den inte fungerar tillfredsställande. Kanske strular spjällen för luftflödet från värme? Kan vara många saker.
Värmaren är på dryga 5 kW och förefaller dessutom vara dynamisk så den drar ner effekten när den inte behöver gå på max.
Är det -10 grader så blåser det värme in i bilen efter bara 10 minuter med parkeringsvärmaren. Alltså med helt nedkyld motor och kupé.
Och den fungerar "När jag startar tillskottsvärmen med mobilen (VOC) så så tar det ca 15-20 minuter innan kupén
känns varm" så med våra nu låga minustemperaturer låter väl inte den tiden felaktig. TS får skriva vilka temperaturer man haft.
Värmaren värmer ju vattnet i motor så ju kallare det är desto längre tid för att värma kupe då ts kör allt manuellt, så att det inte fungerar bättre med motor startad skulle mera tyda på något programproblem med klimatstyrning än själva värmaren.
Spelar det så stor roll vilken omgivande temperatur man har?
5 kw är rejält med värme-energi, och även om bilen är askall, så kommer värmaren att pytsa ut maximalt med energi.

20 minuter är en lång tid ifall det handlar om att värma upp bilens kupé, och det med tillskottsvärmare påslagen.
Men att bilen skulle bli varmare för att man kör stämmer inte då det handlar om en diesel, den motorvärmen har redan blåst bort.
Du ska värma vatten och motor samtidigt som kupé ska ha sin värme, så visst har det stor betydelse den direktvärmer ju ingen luft utan bilens vatten.
Ställer du tiduret på att vara varm vid 6.00 så tar parkeringsvärmaren hänsyn till temperaturer som jag har förstått det.
TS skriver 15-20 minuter, så tar vi 15 minuter från som jag såg nu -13 i rubriken och kall bil/motor till varmt inne i bilen är det ingen lång tid.
Sedan när du startat bilen är det bilens klimatsystem som styr och det är något annat.
Inte en aning, kör alltid parkeringsvärmare när det är kallt.
Men efter en kvarts körning bör du ha värme i bilen.
Det sitter ju en elektrisk gardin bakom grillen som bör reglera kylluften till motor utifrån temperatur för att hjälpa till att hålla värmen uppe, inget knas med den att den inte stänger? För det borde också kunna påverka hur snabbt bilen blir varm enbart vid körning utan att använda parkeringsvärmare.
Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]

Vilken bränslebox passar?

Chippet står det Timos 2/7/9 series trim chi[…]

Det mesta är helt likt, el skiljer såkl[…]