Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T5smurfen
Helt plötsligt på våran v70 2014 så när man backar och börjar närma sig något så sensorerna börjar varna så låter det jättesvagt. Det brukar ju vara ett himla väsen i högtalarna när man närmar sig något men nu är det knappt så man hör det. Den fungerar precis som vanligt att den indikerar i bildskärmen och den piper snabbare och snabbare tills den börjar pipa i en konstant ton. Men ljudet är knas. :???:
Användarvisningsbild
av Micce1980
Provat att backa mot något och när det piper då höjt volymen med volymratten?
Användarvisningsbild
av Perra83
T5smurfen skrev:Det har jag faktiskt inte testat. ska provas i morgonbitti! :) :-)-)
Ja det är enklast att justera ljudet så.
Annars finna alla volymerna under knappen Sound.
av least
Jag har samma fel, radions ljud sänks, men själva pipet är jättetyst.

Efter en koll i Vida, så tror jag att jag vet var iaf mitt fel sitter.
ljud-parkering.png
ljud-parkering.png (19.36 KiB) Visad 2369 gånger
Höger högtalare ska kollas och eventuellt bytas.
Användarvisningsbild
av Frode55
least skrev: mån 05 feb 2018, 08:29 Jag har samma fel, radions ljud sänks, men själva pipet är jättetyst.

Efter en koll i Vida, så tror jag att jag vet var iaf mitt fel sitter. ljud-parkering.png
Höger högtalare ska kollas och eventuellt bytas.
Får man fråga vad som var felet med backsensorn? Har precis samma fel på vår V70, 13-års modell, d v s att "radions ljud sänks, men själva pipet är jättetyst"? Vad gör man för att fixa det?
Tackar!
Användarvisningsbild
av apersson850
Det enklaste är förstås att höja ljudet med volymratten när pipet pågår. Men om det inte fungerar, då är det något annat som är trasigt.
På nyare modeller finns alla volymkontroller samlade under knappen SOUND, men på de äldre är det inte så.
Användarvisningsbild
av bubbzy
Hade samma strul...visade sig helt sonika vara bakre högtalarna som var trasiga...köpte nya på skroten och satt in så funkade det fint

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
av Micce1980
bubbzy skrev: mån 15 feb 2021, 20:51 Hade samma strul...visade sig helt sonika vara bakre högtalarna som var trasiga...köpte nya på skroten och satt in så funkade det fintBild

Skickat från min iPhone med The Muppet Show
Alltså de stereohögtalarna, hur går de sönder. Spelat de till döds? ;-)
Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]