Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har precis köpt en v70 170hk 04á.
Jag tycker att den är svår att köra mjukt i låga hastigheter, det blir lätt ryckigt. Är detta normalt och en vanesak, eller krävs det någon justering?
Jag har också noterat ett litet klickljud precis när jag trycker på kopplingen (räcker nästan att nudda den).
Skall det vara så?

Tacksam för svar.
Trevlig helg på er alla

Mvh
Johan
johlin skrev:Jag har precis köpt en v70 170hk 04á.
Jag tycker att den är svår att köra mjukt i låga hastigheter, det blir lätt ryckigt. Är detta normalt och en vanesak, eller krävs det någon justering?
Jag har också noterat ett litet klickljud precis när jag trycker på kopplingen (räcker nästan att nudda den).
Skall det vara så?

Tacksam för svar.
Trevlig helg på er alla

Mvh
Johan

Du det där känner jag igen.
Precis så äre med min bil.
Har haft denna i ca 3.5 år nu.
Klickljudet känner jag oxå igen. Men hos mig äre tvärtom , det klickar/klonkar när ja släpper på koppling.
Finns en del trådar om detta minns bara inte vilka.

Nån vänlig själ kanske kan informera oss?
Användarvisningsbild
av Lilja
Min XC är precis likadan, har skrivit trådar om det innan men ingen verkar veta :P
Skall det vara så?

Tacksam för svar.
Trevlig helg på er alla

Mvh
Johan
Min förra bil var en S60 170hk-02 Den uppförde sig likadant. När man låg i en bilkö som gick sakta så kunde det bli lite ryckigt. Har nu en V70 2,4D-07 Med den har jag inte upplevt något sådant alls.
av Drogen
Jag hade ett liknande problem. Efter en total uppgradering av mjukvaran (som bl.a. påverkar gasspjäll m.m.) så funkade den fint. Kn vara ett billigt första steg kanske...
Senast redigerad av 1 Drogen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av greeeken
Påminner mkt om BMW problem på E36 or o E39 or med mera.
Precis likadant där.
Där är det nått som heter CDV.När den blivit bortplockad så försvinner allt sådant.
Kan de va nått liknande på våra kära bilar?
av Marbas
Klickljudet är väl från en microbrytare som känner av att du tryckt på kopplingen. Används bla till att stänga av farthållaren.

Har själv en V70N D5 MY04, men den har aldrig varit ryckig (eller så bryr jag mig inte :roll:)
av *pettson*
Skall det vara så?

Tacksam för svar.
Trevlig helg på er alla

Mvh
Johan
Testa en sak.. det gjorde jag på en xc70-01... jag körde på hög växel i låg fart.. precis när bilen började rycka så frikopplade jag.. och då blev jag väldigt förvånad.. bilen ställde sej själv då och rusade upp och ned i varv.. mellan 1200 och 2300rpm.. UTAN att jag rörde gasen?.. Jag lät den göra så en minut.. jag stod stilla i vägkanten och bara var häpen..
Jag provade att rusa till bilen till 4000 rpm.. och sen släppa.. inga problems.. men den fortsatte sitt egengasande.. exakt likadant.. så jag lade in en växel och gasade lite medans jag åkte iväg.. min fortsatta färd var ca 10 min.. sen kom jag hem.. släppte på gasen och bilen var sidenlen?.. Inga problems alls.. :idea: Berättade för bilägarinnan som förklarade att det händer ibland..? Vad är det för skit? Antar det är nån mjukvarubaserad skräpkod..?
av viccoA
greeeken skrev:Påminner mkt om BMW problem på E36 or o E39 or med mera.
Precis likadant där.
Där är det nått som heter CDV.När den blivit bortplockad så försvinner allt sådant.
Kan de va nått liknande på våra kära bilar?
Nu har jag ingen större erfarenhet av Volvo, men...

Skulle CDV:n göra så att bilen rycker? Nu har jag haft många BMW och har fortfarande en Z3Mc och har aldrig hört att CDV:n skulle vara orsaken till ryckig gång på låga växlar.

CDV:n (clutch delay valve) gör så att kopplingen slirar lite extra så det går lättare och mindre ryckigt att växla. Själv har jag tagit bort min på BMWn då det sliter onödigt mycket på lamellerna i kombination med grövre koppling och enkelmassesvänghjul. Men mindre ryckigt går det knappast, men det är inte målsättningen då man går från dubbelmassesvänghjul till enkel. ;)
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]