Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av bizon
Hej på er!
Jag är på jakt efter nya sommardäck till mina 7Jx17 fälgar. Mina nuvarande sommardäck har dimensionen 225x45 R17.
Jag skulle dock vilja ha lite smalare däck, då jag tycker att mina nuvarande däck bullrar en hel del. För mig är ljudnivå mycket viktigare än bra väghållning... jag tänker också att smalare däck förutom att vara tystare dessutom borde ha mindre risk för vattenplaning och vara mer lättrullade/ekonomiska... Så då tänkte jag att det borde gå att smälla på t.ex. 205/45 R17. Men sen läste jag någonstans att höjden (45) beror på bredden (225/205). Så det kanske inte är så enkelt att bara köpa ett smalare däck med samma höjd och radie?
Undrar också hur smala däck mina fälgar fungerar med. Hittar inte någon vettig info om detta!
Jag har googlat och googlat men blir inte klok på detta! Snälla någon hjälp mig!
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av lennarte
Då får du kolla på rullomkretsen. Den får inte skilja mer än 5% mot original däckdimension
Ett 195/55 eller 60 x17 skulle funka, om ditt nuvarande däck är "inom ramarna"
rullomkrets.se
(Kopiera och klistra in)
av bizon
Tack Lennart! Jättebra sida. Då verkar det som att ett däck med dimensionerna 205/50 R17 ligger nära mitt nuvarande däck i rullomkrets.
Kan du eller någon förklara vad siffran 45/50/55 står för, alltså andra delen av 205/50? Jag trodde att det var däckets höjd i millimeter, men det verkar alltså bero av bredden på något sätt? Helsnurrigt...
Användarvisningsbild
av fjohan82
bizon skrev: mån 15 feb 2021, 11:30 Kan du eller någon förklara vad siffran 45/50/55 står för, alltså andra delen av 205/50? Jag trodde att det var däckets höjd i millimeter, men det verkar alltså bero av bredden på något sätt? Helsnurrigt...
Det är höjden på däcket angett i procent av bredden.
Användarvisningsbild
av lennarte
225 är bredden på slitbanan i mm, /45 är höjden på däcksidan i % av bredden på slitbanan. 17 i detta fall är ju höjden på fälgen l tum. Alla mått är alltid "ungefärliga", det beror på var och hur du mäter. Olika fabrikat kan ha lite olika bredd och höjd på på samma dimension
av bizon
fjohan82 skrev:
bizon skrev: mån 15 feb 2021, 11:30 Kan du eller någon förklara vad siffran 45/50/55 står för, alltså andra delen av 205/50? Jag trodde att det var däckets höjd i millimeter, men det verkar alltså bero av bredden på något sätt? Helsnurrigt...
Det är höjden på däcket angett i procent av bredden.
Herregud. Bredden i millimeter, radien i tum, höjden i procent av bredden... vem kom på detta?? :-o
av Henkan
Det är inte bredden som bestämmer hur mycket det bullrar. Bytte i somras sambons Pirelli P7 205/50-17 mot Michelin Primacy 4 225/45-17. Det blev märkbart tystare i bilen. Bytte även mina egna Pirelli P7 235/45-18 mot Michelin Pilot Sport 4 i samma storlek. Även här blev det märkbart tystare. Köp tysta däck, helst under 70dB.
av bizon
Henkan skrev:Det är inte bredden som bestämmer hur mycket det bullrar. Bytte i somras sambons Pirelli P7 205/50-17 mot Michelin Primacy 4 225/45-17. Det blev märkbart tystare i bilen. Bytte även mina egna Pirelli P7 235/45-18 mot Michelin Pilot Sport 4 i samma storlek. Även här blev det märkbart tystare. Köp tysta däck, helst under 70dB.
Intressant! Mina nuvarande är Michelin Primacy HP. Jag tänker att ett smalare däck är tystare än ett bredare, givet att alla andra parametrar är samma. Så ett däck som är klassat som tyst, i en smalare dimension än vad jag har. Det jag tittat på är Goodyear EfficientGrip Performance, som ska vara hyfsat tyst, men alla tips emottages tacksamt!
av bizon
Är det generellt så att vinterdäck (dubbfria då) är tystare än sommardäck? Mina nuvarande vinterdäck har 65 dB i index, hittar knappt något sommardäck som är så tyst... Jag kan tänka mig att det beror på mjukare gummi i vinterdäcken? Goodyear EfficientGrip 205/50 har 66 dB i index, men det är alltså INTE samma däck som Goodyear EfficientGrip Performance, som vunnit tester men har 69dB i index ... frågan är hur mycket sämre det är....

Fortsätt i den nya tråden. Den här[…]

Dom läcker i princip alltid en smula dä[…]

Upptäckte vid hjulskiftet för ett tag […]

Avgassystem till volvo 940

Högt mottryck vill du inte ha. Skulle tro […]