Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Det kommer ingen mer "ordentlig" variant. Eventuella förbättringar kommer på plattformsbytet till SPA2.
Kåpan tillverkas troligen av någon annan tillverkare än låset.

Dock är risken överhängade att samma leverantör, med samma konstruktion följer med även då.

Glöm inte att Volvo har specificerat låsets egenskaper, och sen har tillverkaren tagit fram en produkt som erbjuder dessa egenskaper.
Detta betyder att eventuella byten av kistor som sker, kommer att belasta Volvo, de kan inte gå till sin leverantör och be om ersättning.

Alla delar som finns till bilarna idag är bestämda, och beställda för länge sedan.
Tillverkaren av låskistorna kommer inte lägga om sin produktion så här sent i processen.
Användarvisningsbild
av grillchips
Wow, det här var oväntat.
Höger bakdörr är den som allt som oftast varit död. Teknikern bytte vänster fram, "den var verkligen i dålig skick". Övriga lås sågs över och smordes för att "det finns egentligen ingen ersättningsmodell", när jag frågade om modellen med plastkåpan sa han att ja, men det är ju ingen lösning tyvärr. De hade heller inte den modellen inne för tillfället.

I mångt och mycket var detta en kostnadsfri åtgärd för mig, men det är också upp till bevis nu. Små-snopet att det snart blir plusgrader igen bara...
av Lockis
grillchips skrev: mån 15 feb 2021, 13:20 Wow, det här var oväntat.
Höger bakdörr är den som allt som oftast varit död. Teknikern bytte vänster fram, "den var verkligen i dålig skick". Övriga lås sågs över och smordes för att "det finns egentligen ingen ersättningsmodell", när jag frågade om modellen med plastkåpan sa han att ja, men det är ju ingen lösning tyvärr. De hade heller inte den modellen inne för tillfället.

I mångt och mycket var detta en kostnadsfri åtgärd för mig, men det är också upp till bevis nu. Små-snopet att det snart blir plusgrader igen bara...
Du har ju alltid nästa vinter :-)
Fördelen med att det redan är anmält.
av Abatos
V90 T8 -20. I helgen fick frugan krypa in genom förardörren över mittkonsolen. J-vlar vad premium det kändes!
Båda bakdörrarna + passargerar dörren har frusit fast (inne i låsmekanismen). Är livrädd att det även kommer att ske med förardörren.
Dessutom har laddluckan inte gått att stänga sedan första kylan i december. Volvo = Svensk vinterbil?????
av least
Abatos skrev: mån 15 feb 2021, 14:29 V90 T8 -20. I helgen fick frugan krypa in genom förardörren över mittkonsolen. J-vlar vad premium det kändes!
Båda bakdörrarna + passargerar dörren har frusit fast (inne i låsmekanismen). Är livrädd att det även kommer att ske med förardörren.
Dessutom har laddluckan inte gått att stänga sedan första kylan i december. Volvo = Svensk vinterbil?????
Ja, du får väl besöka din ÅF och be dem åtgärda på garantin.
av least
grillchips skrev: mån 15 feb 2021, 13:20 Wow, det här var oväntat.

Dåligt skick, betyder det att det runnit mycket vatten över låset? Kollade teknikern upp listerna vid fönstret?
Användarvisningsbild
av grillchips
@least, det vågar jag inte svara på för det uttalade han sig inte om. Däremot tycker jag att det låter klart annorlunda när jag nu både öppnar dörren samt låser bilen. Det låter stadigare på något vis. Placebo? Kanske.
Listerna sade han ingenting om så det låter jag vara osagt. Däremot ska jag vid tillfälle nu se till att tvätta bilen ordentligt och smörja fönsterlisterna så får vi helt enkelt se. Plusgrader väntas ju som sagt så det kanske visar sig först nästa vinter.
Användarvisningsbild
av Highlander
Bokade tid för service idag och passade på att fråga. Fick till svar att delar finns, men för min (XC90. -16) gäller inte goodwill....😳😤😡
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 37
Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90