Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklassandgren
Micce1980 skrev:@Niklassandgren, Det var ju riktigt bra att det så ändå, men hur ska du göra i framtiden? Har väl det inträffat så är det ju en del gegga att ta hand om så. Detta är inget direkt ovanligt, en motor behöver bli varm, blir liksom som att bara borsta tänderna lite grann om den ej får bli riktigt genomvarm mellan varven.
Vet inte hur detta ska undvikas, kör mest på el och motorn startar inte ofta. Möjligen att dessa slump-starter med att motorn startar under el-körning har med saken att göra, då är den bara igång i nån minut, men jätteofta händer det inte. När jag väl använder bensinmotorn körs den så den blir varm, 8-10 mil (utan el-körning).

I familjens övriga bilar, 4 st till, så är det inget problem med gegga, och där är det knappt nån av de som hinner att varmköras. Kan finns ytterst lite i locket men inget oroväckande.
Senast jag såg lika mycket gegga som jag hade i t8:an var en gammal A3 TFSI där topplocket hade gått.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Majonäs-problemet minskar en aning om man täcker över grillen delvis vintertid; det blir mindre mängd iskall luft som spolar över motorn och kyler ner oljelock, sticka, vevhusventilation och annat "utanpåliggande".. Tänk förr när man hade kylargardin, det var nog faktiskt ingen dum idé i vårt kyliga vinterklimat :P
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Erik Å skrev:Majonäs-problemet minskar en aning om man täcker över grillen delvis vintertid; det blir mindre mängd iskall luft som spolar över motorn och kyler ner oljelock, sticka, vevhusventilation och annat "utanpåliggande".. Tänk förr när man hade kylargardin, det var nog faktiskt ingen dum idé i vårt kyliga vinterklimat :P
Tror faktiskt Rechargemodellerna har något liknande som du beskriver, på min T6a MY21 så är det något jalussi som öppnas och stängs framför kylaren Bild

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

Trasig Renault Scenic

Kom på en möjlig orsak till haveriet p&[…]

Multimetern visar 0,15 volt om ja bara har tä[…]

Motornr: Identifigering

En B20A, och är ju då inte original i d[…]

Volvo v90 D3 2018 motor problem?

Hej så ja har en volvo v90 d3a och nu p&arin[…]