NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emka
Jag har en undran gällande min bil, nu när det är kallt ute så börjar den när jag startar bilen att låta rätt mycket, lite som ett jetplan typ, och när jag stänger av bilen innan den blivit varm så hör jag hur den låtet som om fläktar eller nåt saktas ner. Är detta dieselvärmaren eller reneregring? Obra att stänga av innan den blivit varm? Hur vet jag ifall bilen renegerar eller inte samt hur mycket drar en dieselvärmare egentligen? Är uppe i typ 40 mil sedan senaste fulla tankningen och snart nere på reserven, känns som den drar enormt med soppa...
av kvillebäck
Regenerering händer när du kör och bilen är varm. Om du kör på motorvägen i 90 km/h där det är plant bör den dra ca 3,5- 4,9 l/100 km visar mätaren att nuvarande förbrukning är uppe på 6-7 l/100 km då regenererar bilen och det är en fördel om det blir klart innan du stänger av.
av JcN
40 mil på ca 60? liter är inte så bra. Är du säker på att tex termostaten inte är kass och att bilen kommer upp i temp som den skall eller håller bilen på att generera partikelfiltret konstant?

// Jonas
av emka
kvillebäck skrev:Regenerering händer när du kör och bilen är varm. Om du kör på motorvägen i 90 km/h där det är plant bör den dra ca 3,5- 4,9 l/100 km visar mätaren att nuvarande förbrukning är uppe på 6-7 l/100 km då regenererar bilen och det är en fördel om det blir klart innan du stänger av.
Vet jag på något sätt ifall den renegerar? Annorlunda ljud, nån lampa eller nån form av indikation förutom att se bränsleförbrukningen? Hur ofta ska/brukar det renegera? Använder bilen just nu typ 10 min till jobbet och 10 min hem, bör jag åka en extra sväng? Hur ofta och hur länge?
JcN skrev:40 mil på ca 60? liter är inte så bra. Är du säker på att tex termostaten inte är kass och att bilen kommer upp i temp som den skall eller håller bilen på att generera partikelfiltret konstant?

// Jonas
Det är bara nu den senaste tankningen det blivit så, enda skillnaden är att det varit smällkallt och jag kört värmaren 2 ggr per dygn, men jag brukar köra typ 80 mil på en tank annars så därför jag reagerade, känns som det är enormt mycket soppa... bilen blir varm fort utan värmare på annars.
av kvillebäck
Nej, det är inga andra signaler på att regenererar. Somliga känner ett ryck när det startar men jag känner inget.
Det körmönstret som du har är tyvärr katastrof. Tveksam till att du kan ha bilen till det. Jag skulle säga att det krävs minst lika mycket tid på landsväg som i stadstrafik ungefär.

Ut och kör på landsväg. Kör på näst högsta växeln så du får upp varven lite. Kör minst 30 minuter eller tills du ser att du får ner förbrukningen.
av emka
kvillebäck skrev:Nej, det är inga andra signaler på att regenererar. Somliga känner ett ryck när det startar men jag känner inget.
Det körmönstret som du har är tyvärr katastrof. Tveksam till att du kan ha bilen till det. Jag skulle säga att det krävs minst lika mycket tid på landsväg som i stadstrafik ungefär.

Ut och kör på landsväg. Kör på näst högsta växeln så du får upp varven lite. Kör minst 30 minuter eller tills du ser att du får ner förbrukningen.
Jag bor i Göteborg så är ju leder man ligger på mellan 70-90 km/h. Pendlade förr 7 mil enkel väg så då gick det ju bra. Men det tar inte mkt tid till och från jobbet i dagsläget. Bör jag ta en extra runda ibland? Hur ofta? Är en automatbil så den väljer ju växlarna själv... varnar bilen när den börjar sota och man får blåsa ur den eller säger den bara "blöhe" helt plötsligt eller hur funkar det?
av kvillebäck
Den bör varna men jag har inte haft den motorn i någon bil. bara ännu sämre.
Jag vågar inte säga så mycket men inte mindre än 30-40 min i 90 km/h varje vecka.( I streck.Inte sammanlagt)
Även om du kör automat så kan du ju spärra så den inte växlar upp sista växeln.

Håll koll på bränsleförbrukningen så kommer du snart få kontroll på det här.
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]