Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
skulle veta fördelar nackdelar, vad en skall kolla just på dessa modeller(svagheter)
rosten känner jag till väl, hade en 440 turbo -90 där var det endast rosten som var jobbig..

har hört mkt skit om dessa bilar men om man har tur kan man säkert få ett fint ex?!

tacksam för inlägg, ha d gött
Användarvisningsbild
av Ramon
Jag kan tipsa om att kika på nedanstående hemsida där det finns en del nyttig info. Som synes på bl.a. Denna sida så har i princip hela 400-serien en hel del svagpunkter. Visst kan man få tag på finare exemplar, men det ändrar ju inte på vissa svagpunkter, är ju bra ut rostsynpunkt osv. Men ändå ifall du skulle få tag på en splitter ny bil i 400-serien (som ju inte går längre... Ett exempel.) så finns vissa av dessa nämnda svagpunker. Hoppas du förstår vad jag menar... 400-serien är nog tveklöst Volvo's sämsta serie, knappt så man kan kalla dessa bilar för Volvo...

Men "måste" du ha en 480 turbo? Annars är kan man ju hitta riktiga guldgruvor bland 700/900-serien. De ligger bra i pris, riktiga slitvargar, lättmekade, billiga reservdelar, mkt mer krocksäkrare än 400-serien osv.

http://begbilguiden.bilprovningen.se/
Användarvisningsbild
av boostofta
Sen är 7/9oo serien skit tråkiga att köra........
Morsans 965a med multilinkbakaxel och "nya" framvagnen är lite roligare, åtminstone på vintern :)

Kollade på besiktiningens hemsida, 400 serien 1992 vs 740 1992
Vinst till 740 var väl väntat men det var inte så stor skillnad, 63 fel på 400 och 55 på 740.
480 har en del skumma elfel (är inne på min tredje) men är man intresserad av elektronik och kan läsa ett elschema så är det inga problem. 440 och 460 utan färddator har inte mer elektronik än 740, och mindre än 940.......

Rosten däremot kan jag inte snacka bort annat än att de är 99% fria från rost under till, undantaget är motorvaggan. Alltså vilken klåpare som helst kan leta rost på en parkeringsplats på en 400.
740 däremot ser oftast fina ut i skärmar och dörrar medans de har hål i balkar och golv.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]