Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Bilen är en v70 2001 med trasig tuta. Felet ligger i tut knappen i ratten. Någon som kan förklara för mig hur jag drar kablar till en alternativ tuta som jag placerar i motorrummet. Jag tänker sätta en återfjädrande kontakt vid ratten någonstans. Förklara enkelt, snälla.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Varför inte reparera det ursprungliga felet? (i ratten)

I en av dina andra trådar ser jag att tutan låter med tryck på en sida av rattkudden, men inte den andra.
Om du har den 4-ekrade ratten, så har den fyra kontakter som är parallellkopplat, låter tutan med tryck på ett eller flera hörn, så är kablaget från ratt till SWM och vidare via CEM, till tutan ok.

Ta bort Airbag, (rattkudden, 2x T30?) , lossa kontaktringen (4 skruvar T25?) från airbag, kolla den grå kabeln mellan kontakterna, och rengör dom fyra kontakterna, på kontakt-ring och airbag.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av sicnarf
Tack. Det låter så enkelt. Men jag vågar dock inte pilla med airbag och krut kuddar. Jag är för feg för detta då jag har lite mekar vana. Tycker det är enklare att montera en ny alternativ tuta som skulle ta max 50-60 minuter.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Du kör bilen med denna "bomben" armerad, 50cm från ditt huvud, varje dag, året runt,
med airbag sensorer och SRS-modul som när som helst kan fela...
(jag tycker det känns säkrare att vara nära den när batteriet är bortkopplat...)

Men om du fortfarande inte gillar kuddar, öppna huven, ta bort relä RMI2 (till tutan) ,
mät** vilken av kontakterna till dom två små relä-pinnarna i relä-sockeln som har 12V,
avisolera änden av en drygt 2 meter lång kabel,
tryck den avisolerade änden ner i den lilla relä-kontakten som inte hade spänning (0 Volt)
innan du trycker reläet ner i sockeln igen.

Kolla om tutan låter med att dutta andra kabeländan på en jordningsskruv.

Dra kabeln in till kupén
Spoiler »
koppla kabeln till din nya brytare, och brytarens andra pinne till jord (omålad metall i kontakt med bilens kaross)
Tryck på knappen och ta en sväng :-)

**Om du inte har ett Voltmeter, nytta en provlampa, kan skapas med en T10 skyltljus-/blinkljus-lampa och en kabelstump
av LaRy
Jag bara funderar, kommer besiktningen att acceptera en alternativ tut-knapp? Som minimum krävs säkerligen en tydlig skylt.
av MickeM
Rejser99 skrev: fre 12 feb 2021, 19:53
LaRy skrev: fre 12 feb 2021, 19:45 Jag bara funderar, kommer besiktningen att acceptera en alternativ tut-knapp? Som minimum krävs säkerligen en tydlig skylt.
Inga problem. Det går fint med en vanlig återfjädrande knapp.
En polare torskade två ombesiktningar på det.

Första för att nya knappen saknade märkning om att den var just till tutan.
Andra gången för det stod "tuta".
Det skulle stå "Signal". Eller en hornsymbol som det kunde vara förr.

Det fick inte stå "tuta" eller "horn" tex.

Han var inte imponerad.
Men beror nog på besiktningspersonalen.
av sicnarf
Jiha, du skrev så här "Koppla kabeln till din nya brytare, och brytarens andra pinne till jord (omålad metall i kontakt med bilens kaross)" Menar du att andra skruvkontakten i strömbrytaren ska kopplas till jord, exempelvis huvöppnar järnet? Eller är det samma minus kabel från relät till strömbrytaren som ska förlängas till huvöppnar järnet? Jag blir lite förvirrad för det finns två skruvanslutningar i strömbrytaren. Hjälp mig snälla så jag får ordning på det. Någon som vet annars så jag kan fixa detta under söndagen?
Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris: […]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Fjärrstart 7/940?

Har du listat ut det för hade gärna vela[…]