Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har ingen koll på tid för motorvärmare, därav trådstarten..

Har fått en sådan monterad i min V70 2014 med kupéuttag.

Medan jag väntar på att få kupévärmaren levererad så kan jag ju köra motorvärmaren så länge.

Men, hur länge ska den värma för att göra nytta och ge motorn optimala förutsättningar?
Beror väl såklart på ute-tempen också kan jag tänka mig, men om ni skall dra ett snitt?

Räcker 2h, 4h? Är ju bäst att inskaffa en timer och ställa så slipper den stå igång helatiden..

MVH
Jag håller med övriga debattörer här, 2 - 3 timmar skall räcka. Om man av någon anledning skulle ha den inkopplad längre tid, så blir det inte varmare. Det blir i stället så att den uppnådda temperaturen ligger kvar på samma läge.
Men det kan vara bra att känna till att motorvärmare egentligen bara är avsedda att jobba i kanske 3 timmar åt gången. Om man är lat eller slarvig och låter motorvärmaren sitta i längre tider (flera dygn eller liknande) så blir den inte så gammal. Undras hur jag vet det? :bored:
Jag skulle tro att temperaturen planar ut redan efter en timme eller högst två, men har aldrig mätt. Skärmar man av grillen med en kartongbit så kommer antagligen temperaturen att klättra högre med tiden. Kylargardinen man hade förr i tiden var faktiskt ingen dum ide! :-) Jag har faktiskt satt fönstertätningslister runt huvkanterna på min V70 mk 1 för att motorn ska kallna långsammare då den står på jobbet utan motorvärmare..

Jo det är smart att anpassa inkopplingstiden efter utetemperaturen, är det måttligt kallt så kan säkert 30 min räcka.. Finns timers som tar hänsyn till temperaturen.
Ett utmärkt sätt att döda motorvärmare är att plugga in sladden precis när man varit ute och åkt, då kokar vattnet runt värmaren och ångblåsan som bildas blockerar värmetransporten = bränt element på nolltid. Har testat :-/
Se också upp med att köra kupevärmare då det bara är enstaka minusgrader och snöar. Snön smälter på rutorna och vattnet kan rinna ner vid dörrgångjärnen där det fryser till en isklump. Sen när man öppnar dörren kan plåten i dörrframkant vinklas utåt. Känt problem på vissa europeiska bilar. Tror att Volvo, åtminstone förr, tänkte på detta vid konstruktionsarbetet..
MagnusR skrev:1 timme vid +10 grader?
Ska jag ha dåligt samvete nu för att jag startade min vid +5 häromdagen utan att köra med värmare först? :)
Det tycker jag inte du skall ha men kallstart är under +21-22 gader C ungefär. Detta enligt någon KTHare som gjort avhandling eller någon från liknande högskola. Källa på det? En kapten på I19 under en förarutbildning :)

// Jonas
Rådlös skrev: fre 12 feb 2021, 19:00 Jag håller med övriga debattörer här, 2 - 3 timmar skall räcka. Om man av någon anledning skulle ha den inkopplad längre tid, så blir det inte varmare. Det blir i stället så att den uppnådda temperaturen ligger kvar på samma läge.
Men det kan vara bra att känna till att motorvärmare egentligen bara är avsedda att jobba i kanske 3 timmar åt gången. Om man är lat eller slarvig och låter motorvärmaren sitta i längre tider (flera dygn eller liknande) så blir den inte så gammal. Undras hur jag vet det? :bored:
Känner igen det där. På mitt förra jobb,var strömmen på dygnet runt. På stolparna . Bytt på motorvärmare på tre bilar. Till slut sa jag till chefen. Visade sig att det satt en timer i proppskåpet för stolparna. Efter det var strömmen på från 12 till 17.
Mer försvar för 2 - 3-timmarsregeln på driftstid. Jag har en mekanisk timer köpt på Biltema redan på den tiden det var en postorderfirma. Den kopplar in en motorvärmare eller annat valfritt i dom sista 3 timmarna.

Bild

Den fungerar bra, men den är inte godkänd för utomhusbruk. Inte vattentät (?) Lågt IP-nummer. Men jag har det så att jag kan ha den inne i källaren och uttag på utsidan av huset.
Bilagor
Timer 3 timmar.JPG
Timer 3 timmar.JPG (75.27 KiB) Visad 18492 gånger
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??